آژنگ نیوز”:تاریخچه جمع آوری جزامی ها در ارومیه به صورت رسمی در مکاتبات اداری ثبت شده است.در نامه ای که در این صفحه مشاهده می شود در سال ۱۳۱۰ خورشیدی وزارت مالیه اجازه صرف هزینه مالی برای جمع اوری این بیماران از سطح شهر و اسکان آنها در یک مرکز درمانی را صادر کرده است.

جذامی ها در ارومیه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از جزیره های دریاچه ارومیه(که در این زمان دریاچه شاهی)نامیده میشد که خالی از سکنه بود برای اسکان بیماران در نظر گرفته شده بود.

البته یکبار این طرح در زمان عباس میرزا نایب السلطنه قاجار قبل از ناصرالدین شاه یکی از جزایر برای این کار در نظر گرفته شده بود اما به دلیل عدم ارایه خدمات مناسب بیماران از گرسنگی تلف شدند.

در خصوص بیماران جذامی باقر کاظمی استاندار آذربایجان در همین سالهای دهه ۱۳۱۰ خورشیدی درخاطراتش مینویسد:در ضمن مسافرتهایی که به نقاط مختلف آذربایجان نمودم اطلاعاتی راجع به وضعیت جذامی ها و وضعیت آنها در خطه آذربایجان پیدا کردم که مرا یکباره متاثر و منقلب نمود.عده ای از این مجزومین در دهات و شهرها متفرق و گدایی می کردند و چون منظر اینان ترس آور بود مردم به نزدیکشان نمی رفتند و قطعه ای نان به سمت آنها پرتاب کرده و از مقابلشان فرار می کردند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *