آژنگ نیوز”:امپراتوری آزتک در چنین روزی در سال ۱۵۲۱ میلادی، سقوط کرد.فاتح اسپانیایی هرنان کورتس پس از یک محاصره ۹۳ روزه، تنوشتیتلان (مکزیکوسیتی کنونی) را تصرف کرد و بدین وسیله به امپراتوری آزتک پایان داد و مکزیک را برای اسپانیا تصرف کرد.

مشکل اینجاست که پنج قرن پس از سرنگونی پایتخت آزتک‌ها، محققان در حال بررسی مجدد روایت تسخیر تنوشتیتلان توسط اسپانیایی‌ها هستند که بیشتر از طریق گزارش‌های شاهدان عینی سربازان کورتس به ما می‌رسد، روایتی از تاریخ‌دان فرانسیسکو لوپز د گومارا که مبتنی برمصاحبه‌های کورتس و نامه های مبادله شده میان ژنرالهای اسپانیایی است.

مکزیک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیوید کاربالو، باستان‌شناس دانشگاه بوستون که در مورد آزتک‌ها مطالعه می‌کند، می‌گوید: «همه اینها در واقع فقط روایت مردان اسپانیایی است که داستان خودشان را بزرگ می‌کنند.

ترکیبی از روایت‌های بومی که در کدهای مختلف نگهداری می‌شوند و خواندن بین خطوط گزارش‌های اسپانیایی، داستان ظریف‌تری را آشکار می‌کند که در آن اسپانیایی‌ها شدیداً به متحدان بومی مانند Tlaxcalans و Texcocans وابسته بودند که آنها با اسپانیایی ها همکاری کردند زیرا آنان نیز در جستجوی فرصتی برای پایان دادن به هژمونی آزتک ها در منطقه بودند. .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *