آژنگ نیوز”:محله پیرسرا در شهر رشت از محلات فرعی وکوچک محله بزرگ کیاب در رشت قدیم است. این محله به «گذرپیرسرا» هم مشهور است  که از ابتدای سبزه میدان آغاز می شود و تا خیابان سردارجنگل (دکتر محمد سام کرمانی سابق) ادامه دارد. پیر‌سرا در قدیم شامل راسته بازاری بود که در آن اغلب خراطان و سازندگان وسایل چوبی و تزئینی دکان داشتند.

در این محله جمعی از اهالی رشت و همچنین چند خانواده از خوانین فومنی سکونت داشتند که در دوره ناصرالدین شاه قاجارازفومن به این محله آمده ودر آن و نواحی اطراف سکونت اختیار کرده بودند. در این محله  مشاهیر واشخاص معروفی هم سکونت داشتند که زنده یاد اکبر رادی نمایشنامه نویس , نصرت رحمانی شاعر ومحمد علی انشایی از جمله آنهاست.

پیرسرا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در محدوده آن، خانه تاریخی شفیعی و همچنین  مسجدی به نام ملاعلی محمد قراردارد که بانی ساختش به روایتی یکی از مجتهدین  فومنی دوره قاجار به نام ملاعلی محمد سعید بوده که بعدها نوه اش شیخ جعفر سعیدی گیلانی تولیت وامام جماعت آنرا بر عهده می گیرد.

شیخ جعفر سعیدی تا سال  ۱۳۳۳  خورشیدی در قید حیات بود. برادرش شیخ احمد سعیدی گیلانی امامت جماعت مسجد بالا محله فومن را که از ساخته های پدر بزرگش ملا علی محمد سعید بود، تا سال  ۱۳۱۴ خورشیدی بر عهده داشت.

اما درباره وجه تسمیه این محله، مرحوم جهانگیر سرتیپ پور شاعر و محقق گیلانی در کتاب «نام‌ها و نامدارهای گیلان»  می‌نویسد: «‌پیرسرا نام محله ای است در رشت، جانب غربی سبزه میدان، بعد از مسجد ملاعلی محمد، گذرش در موازات خیابان بیستون و به نام پیری نامیده می‌شود که در آن کوی ساکن بوده و شاید مدفن وی همان باشد که در اتاقی مجاور محراب مسجد پیرسرا هنوز دیده می‌شود و به نام ملارجب (مرد) معرفی شده است. این محله را در رشت آپیرسراو آقاپیرسرا نیز می‌نامیدند

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *