آژنگ نیوز”:کتاب “خندق بزرگ: چگونه آمریکا کانال پاناما را تصاحب کرد، ساخت، اجرا کرد و در نهایت آن را از دست داد” منتشر شد.نویسنده: نوئل مورر و کارلوس یو

کتاب به تبیین تاریخچه اقتصادی و سیاسی کانال مهم پاناما می پردازد.

جلد گالینگور قیمت: ۳۲.۰۰ دلار / ۲۸.۰۰ پوند شابک: منتشر شده: ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳ صفحات: ۴۴۰

در ۱۵ آگوست ۱۹۱۴، کانال پاناما رسماً برای تجارت افتتاح شد و برای همیشه چهره تجارت جهانی و قدرت نظامی و همچنین نقش ایالات متحده در صحنه جهانی را تغییر داد.

ایجاد کانال اغلب به عنوان نمونه ای از پیروزی ایالات متحده در نظر گرفته می شود، اما نوئل مورر و کارلوس یو داستان پیچیده تری را فاش می کنند. خندق بزرگ با بررسی تأثیر کانال بر پاناما، ایالات متحده و جهان، به طرز ماهرانه ای تاریخ اقتصادی و سیاسی کانال را از اولین پیشنهادات اسپانیا در سال ۱۵۲۹ تا تحویل نهایی کانال به پاناما در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ تا به امروز شرح می دهد.

خندق۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نویسندگان نشان می‌دهند که کانال، علی‌رغم افزایش هزینه‌ها و تأخیرهای فراوان، سود اقتصادی بزرگی را برای ربع قرن اول پس از افتتاحش ایجاد کرد. ایالات متحده با تکیه بر مزیت جغرافیایی و قدرت نظامی، بیشتر این مزایا را به دست آورد. با این حال، در دهه ۱۹۷۰، زمانی که دولت کارتر در مورد انتقال نهایی کانال به پاناما مذاکره کرد، ارزش استراتژیک و اقتصادی کانال ناپدید شد.

با این حال، برخلاف شکاکانی که معتقد بودند مدیریت کانال برای یک ملت نوپایی که گرفتار فساد است غیرممکن است، وقتی پانامایی‌ها سرانجام کنترل کانال را در دست گرفتند، کانال را از یک شرکت عمومی به یک شرکت انتفاعی تغییر دادند و در نهایت آن را بهتر از حامیان شمالی خود اداره کردند.

این کتاب یک داستان قابل توجه، در موردخندق بزرگ، درس های حیاتی در مورد تأثیر پروژه های زیرساختی در مقیاس بزرگ، مداخلات خارج از کشور آمریکا بر توسعه نهادی، و توانایی دولت ها برای اداره شرکت ها به طور موثر ارائه می دهد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *