آژنگ نیوز”:ششصد و هشتاد و چهارمین شب بخارا به یادبود استاد حمید سمندریان اختصاص دارد. این نشست در ساعت شش بعدازظهر شنبه بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲ با سخنرانی رضا کیانیان، حامد بهداد، احمد ساعتچیان، محمودرضا رحیمی و علی دهباشی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

حمید سمندریان کارگردان، مترجم و مدرس هنرهای نمایشی، در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ در تهران زاده شد. تئاتر را هم‌زمان با تحصیل در دبیرستان، از کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی زیر نظر عبدالحسین نوشین شروع کرد. همچنین ویلون می‌نواخت و در ایران از شاگردان محمود ذوالفنون بود. وی پس از پایان دبیرستان به اروپا سفر کرد و به توصیه پدر در آلمان دوره مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند. او که حتی پیش از مهاجرت، مجذوب تئاتر بود پس از پایان دانشگاه، مهندسی و موسیقی را کنار گذاشت و برای تحصیل تئاتر به مؤسسه ادوارد مارکس پیوست. به مدت شش سال زیر نظر او آموزش دید و به صورت حرفه‌ای مشغول به کار بازیگری و کارگردانی شد. وی پس از پایان این دوره در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۴۰ خورشیدی به دعوت اداره هنرهای دراماتیک به کشور بازگشت و از آغاز فعالیتش در ایران، به عنوان کارگردانی که بر ادبیات نمایشی اروپا و آمریکا و دانش روز هنر تئاتر تسلط دارد، شناخته شد.

سمندریان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سمندریان در کارگردانی به نقش بازیگر بسیار اهمیت می‌داد، بیش از هر چیز بر رهایی بازیگر از متن، تسلط او بر صحنه و انضباط سخت تأکید داشت و همین امر، اجراهای او را بسیار متفاوت و چشمگیر می‌کرد. او برخی از مهمترین متون نمایشی از نویسندگان شاخص ادبیات نمایشی غرب همانند فردریش دورنمات، برتولت برشت، ماکس فریش و تنسی ویلیامز را ترجمه کرده و از این منظر سهمی جدی در آشنایی مردم و علاقه‌مندان تئاتر با متون برجسته تاریخ تئاتر جهان داشته است.
وی با همکاری مهدی فروغ «هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک» را تأسیس کرد و پس از آن با همکاری مهدی نامدار گروه تئاتر را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بنیان گذاشت و از سال ۱۳۴۸ تدریس در دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کرد. در نیمه نخست دهه ۱۳۷۰ به دعوت ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران، گروه نمایش این دانشکده را راه‌اندازی کرد و در سال ۱۳۷۳ آموزشگاه آزاد بازیگری خود «آکادمی سمندریان» را افتتاح کرد. آموزش یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های حمید سمندریان بود. او تا واپسین روزهای زندگی به آموزش ادامه داد و چندین نسل از بهترین هنرمندان تئاتر و سینمای ایران را پرورش داد. او در صبحگاه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ در خانه خود چشم از جهان فروبست.

شب حمید سمندریان در ساعت شش بعدازظهر شنبه بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲ در سالن استاد سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر به نشانی: خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *