آژنگ نیوز”:سالانه به دلیل تصادفات رانندگی حدود یک میلیون ۳۵۰هزار نفر درجاده های جهان کشته می شوند،همچنین بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیزدر تصادفات رانندگی مجروح می شوند.درکشورخودمان نیزدرتعطیلات نوروزی همین امسال تعدادکشته شدگان رانندگی درجاده های کشوردر ۶ روز اول ۳۲۰نفر و تعداد مجروحین نیز درهمین بازه زمانی ۶۰۰۰ نفر اعلام شد.این آمار صدمات انسانی تنها یک بخش از آسیبهای خودرو است.اما وسیله نقلیه درابتدای تولیدش تحولات فراوانی رادرجوامع بوجود آورد.

اتومبیل و تغییرات

خودروتغییرات زیادی برای صنعت و فناوری وزندگی روزمره بوجودآورد.خودرو به مردم آزادی شخصی ودسترسی بیشتری به مشاغل وخدمات داد.همچنین منجربه توسعه جاده هاوحمل ونقل بهترشد.صنایع ومشاغل جدیدبرای تامین تقاضای قطعات خودرووسوخت ایجاد شدکه اینها شامل نفت وبنزین،لاستیک وسپس پلاستیک بود.ازطرف دیگر خدماتی مانند پمپ بنزین ها وفروشگاه های رفاه به وجود آمدند.

تصادفات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خودرو به مردم امکان دسترسی به شغل،مکان زندگی وبهرگیری ازخدمات را می داد.همچنین به افزایش فعالیت های اوقات فراغت آنهاکمک کرد وبا اوقات فراغت بیشتر؛خدمات جدیدترآمد.اینها شامل متل ها،هتل ها،پارک های تفریحی وسایر تفریحات،رستوران ها وفست فودها بود.

تبلیغ

درمجموع برای خودروآنقدرتبلیغ میشد که یک نخست وزیر ایرانی دردهه چهل و پنجاه خورشیدی گفته بود به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد.البته دراین طرزتفکراواولین نفر نبود.

یکی ازمهمترین وعده ها وشعارهای تبلیغاتی هربرت هوور،برای ریاست جمهوری سال ۱۹۲۸ این شعار بود:”یک مرغ در هر دیگ ویک ماشین درهر گاراژ“.این مدل شعارها به دو دلیل مورداستقبال مردم قرار گرفت،اول افزایش تولید خودرووافزایش مشتری و نکته دوم اینکه ماشین ورانندگی همیشه با تجربه وتمایل به آزادی،فردگرایی،رفاه وپیشرفت همراه بوده است.

نکته موردعلاقه رانندگان درمورد قدرت،کنترل وسرعت است.انتخاب رانندگی متاثر ازباورها وارزش‌های مردم درمورداستفاده مناسب ازوسایل نقلیه و منابع مورد نیاز برای استفاده ازآنها است.به همین جهت رانندگی نحوه درک افراد از زمان ومکان را تغییر داده وهمچنین درک و تجربه آنها از زندگی را متفاوت می سازد.بنابراین،اتومبیل ها به عنوان اشیاء مادی ورانندگی به عنوان یک تجربه تجسم یافته،منعکس کننده آرزوها،مورد توجه قرار گرفته اند.

اتومبیل،آزادی واسارت

رولان بارت،نشانه‌شناس درسال ۱۹۶۳،عنوان کرد که هدایت یک ماشین تنها زمینه‌ای است که عشق به قدرت وتخیل هنوز درآن آزاد است.هانری لوفور،جامعه‌شناس،نیزهمچنین تأکید کرد که خودروآخرین پناهگاه شانس وخطردرجامعه‌ای است که به طور فزاینده‌ای کنترل شده و مدیریت می‌شود.به بیان دیگر بخش مهمی زندگی انسانها به دلایل متعدد با اتومبیل گره میخورد.

یک نویسنده داستانهای تخیلی میگوید:”زمانی که دخترم را تا اتوبوس مدرسه همراهی می‌کردم،اغلب داستان‌هایی می‌ساختم تا هنگام راه رفتن،اورا سرگرم کنم.یکی ازآنها توصیفی اززمین و ساکنان آن بود که توسط یک بیگانه که ما را از یک سفینه فضایی در بالای لندن بررسی می کرد.این بیگانه مشاهده کرده بود که روی زمین موجودات عجیبی به نام ماشین‌ها زندگی می‌کنند که عمدتاً چهار چرخ دارند.این موجودات توسط انبوهی از بردگان که روی پاها راه می روند و تمام عمر خود را صرف خدمت به آنها می کنند،هدایت میشوند!برده‌ها دائماً اطمینان می‌دهند که ماشین‌ها هرزمان که تشنه هستند با غذاهای مایع تغذیه می‌شوند ودرصورت تصادف درمان می‌شوند.”بدین ترتیب است که ماشین بر زندگی مردم حاکم شده است.

تصادفات1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ایمنی ترافیک

برهمین اساس درعالم واقعیت وبا درنظر گرفتن درچنین وضعیتی،اقدامات ایمنی ترافیک برای چندین دهه رایج گردیده وموردتوجه جدی قرار گرفته است.براساس تحقیقات جدید،رانندگان،تأثیرقابل توجهی برایمنی رانندگی دارند.بنابراین برای کاهش تلفات،جراحات وتلفات مالی،باید برتقویت فرهنگ وآگاهی رانندگان تمرکز کرد.

در کشورنروژبراین موضوع تمرکزوتاکید شد.در نتیجه نروژ با ۲۰ مرگ و میر جاده ای به ازای هرمیلیون نفردر سال ۲۰۱۷ کمترین میزان مرگ و میر جاده ای را در اروپا داشت.اما در یونان وضعیت به دلیل عدم موفقیت در ارتقا ء فرهنگ رانندگی به گونه ای دیگر بودِ.نرخ مرگ ومیردریونان درسال ۲۰۱۷، ۶۹ مرگ ومیر جاده ای به ازای هرمیلیون نفر بود که بسیاربالاتراز میانگین اتحادیه اروپایعنی ۵۰ بود.

تفاوت این آماردردو کشورروشن می سازد که وضعیت ترافیک عمدتاً به کنترل پدال گاز، فرمان وترمزتوسط رانندگان انسانی بستگی دارد.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *