آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار کتاب «قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانان»، نوشته مایکل هوپ، با ترجمه دکتر ابوالفضل رضوی که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده، چهل و چهارمین نشست عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با همکاری مؤسسه ایکوم در ساعت پنج بعدازظهر شنبه هفدهم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور: ابوالفضل رضوی، حمید کرمی‌پور، هوشنگ خسروبیگی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در کافه مانا برگزار می‌شود.

فدرت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اثر حاضر از تازه‌ترین پژوهش‌های شرق‌شناسی و ایران‌شناسی است که به مسألۀ سیاست جانشینی در حاکمیت مغولی – ایلخانی پرداخته است. مایکل هوپ در این کتاب تلاش کرده تا تفسیر جدیدی از چگونگی فهم و اعمال قدرت در عصر جانشینان چنگیز و به‌ویژه ایلخانان ارائه کند؛ او با اقتباس از تفسیر حمید دباشی از نظریه وبر در تبیین تحولات سیاسی پس از رحلت حضرت رسول (ص)، سعی کرده تا مسألۀ جانشینی پس از چنگیز را در قالب نوعی واگرایی ایدئولوژیک نشان دهد او در این مسیر از نظریه «ماکس وبر» درباره «روالمند شدن کاریزما» استفاده کرده است. در تفسیر هوپ، منافع دو گروه برجسته در قدرت که هردو مدعی حفظ و حراست از سنن و میراث چنگیزی بودند به چشم می‌خورد. این کتاب درواقع سومین اثر از سه‌گانه‌ای است که انتشارات نگارستان اندیشه طی یکسال اخیر در موضوع تاریخ مغول منتشر کرده است. دو اثر دیگر: «ترکان و مغولان و گسترش فرهنگ ایران» نوشتۀ دکتر محمدتقی امامی خویی و «امپراتوری مغول بین افسانه و واقعیت» تألیف پروفسور دنیس اِگل است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه هفدهم تیرماه ۱۴۰۲ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶) برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *