آژنگ نیوز”:آرامگاه عطار نیشابوری در نیشابور در شمال شرقی ایران قرار دارد. در نزدیکی مقبره عمر خیام قرار دارد. این سازه به شکل هشت ضلعی با گنبد پیازی شکل کاشی کاری شده است.عطار از شاعران و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است. نام اصلی وی فرید الدین ابوحامد بوده و از سال تولد وی اطلاع دقیقی در دست نیست و تاریخ ولادت وی را از سال ۵۱۳ تا ۵۳۷ هجری قمری دانسته اند. عطار در روستای «کدکان» یکی از روستاهای نیشابور به دنیا آمد و از دوران کودکی وی اطلاع خاصی در دست نیست. پدر عطار به شغل عطاری (داروفروشی) اشتغال داشت و «فریدالدین» پس از مرگ پدر به همین شغل روی آورد.

آرامگاه عطار در نیشابو1111ر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آنچه مسلم است عطار در اواسط عمر دچار تحول روحی شد و به عرفان روی آورد. در مورد چگونگی وقوع این انقلاب معنوی روایاتی وجود دارد که حقیقت آن از نظر تاریخی مشخص نیست، اما مشهورترین آنها این است که روزی عطار در مغازه خود مشغول تجارت بود که درویشی به آنجا آمد و بارها گفت: «چیزی به خدا بده» از عطار کمک خواست، اما او چیزی به درویش نداد.از آن پس او به عرفان روی آورد.

عطار سپس بخشی از عمر خود را به سیر و سلوک عارفان گذراند و از مکه به معورالنهر سفر کرد و در این سفرها به دیدار بزرگان و بزرگان زمان خود رفت. در مورد مرگ عطار روایات مختلفی وجود دارد و برخی می گویند وی در حمله مغول به شهر نیشابور به دست یک سرباز مغول کشته شد و زمان مرگ او احتمالاً بین سالهای ۶۲۷ یا ۶۳۲ هجری قمری بوده است. آنچه مسلم است عرفا در زمان حمله مغولان به ایران، بر خلاف بسیاری از مردمی که از شرایط موجود فرار می کردند، گاه به تنهایی در مقابل مغولان می ایستادند و معتقد بودند که ما از نعمت این سرزمین بهره مندیم و در سختی هایش خواهد ایستاد مقبره عطار یکی از مکان های معروف نیشابور است و در جنوب شرقی شهر و در فاصله ۶.۵ کیلومتری جاده نیشابور به مشهد از سمت شرق و نزدیک به مقبره کمال الملک قرار دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *