آژنگ نیوز”:هنگامی که از توالت فرنگی و یا آنگونه که مخترعینش نامگذاری کرده اند توالت قابل شستشو صحبت می‌شود در ابتدا باید به متخصصان برجستهاز لوله کشی داخلی جان هرینگتون و توماس کراپر اشاره کرد.این دو نفر در روزهای اختراع اولیه حمام و دوش هم نقش مهمی در این عرصه داشته اند.

جان هرینگتون که بود؟

جان هرینگتون، متولد ۱۵۶۱ میلادی، پسرخوانده ملکه الیزابت اول بود. هرینگتون، که به خاطر شوخ طبعی خود شهرت داشت،به واسطه همین توانایی هنگامی که او یک مرد جوان در اوایل ۲۰ سالگی بود،وارد کاخ سلطنتی شد و دلقک شخصی ملکه شد.ملکه بالاخره به اندازه کافی از شوخی های او خسته شد.او را به دهکده ای کوچک و خسته کننده در شمال باث تبعید کرد.

توالت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دوران تبعید، جان هرینگتون ، به دور از تفریح و مهمانی در تبعید، حوصله اش سر رفته بود. در واقع آنقدر بی حوصله بود که وقت خود را صرف طراحی یک توالت قابل شستشو کرد. او توالت محصول کار خود را که آن را آژاکس می نامید در خانه خود نصب کرده بود. با گذشت زمان، ملکه از اخراج هرینگتون احساس گناه کرد. او را دوباره ملاقات کرد و با وسیله جدید او آشنا شد.ملکه از «تاج و تخت»ساختهرینگتون بسیار راضی بود. اگرچه هرینگتون سعی کرد دیگران را نیزدر مورد توالت قابل شستشوی خود هیجان زده کند،اما مردم او را جدی نگرفتند. اختراع جان هرینگتون، که به اسم خود اومعروف شد، تا قبل از انقلاب صنعتی رایج نشد.

توماس کراپر که بود؟

توماس کراپر که در سال۱۸۳۵ به دنیا آمد، زمانی که تنها ۱۴ سال داشت، شاگرد لوله کشی شد. او سپس اقدام به تولید لوازم حمام کرد.تجارت توماس کراپر رشد کرد، وسایل حمام او در سراسر انگلستان عرضه شد.او سپس اقدام به تولید انبوده توالتهای ساخت جان کرد.روی هر یک از آنها کتیبه افتخارآمیز “توماس کراپر و شرکت محدود” ثبت شده بود.

توالت1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در طول جنگ جهانی اول، سربازان آمریکایی مستقر در انگلستان، نام تجاری را روی توالت هایی که استفاده می کردند، خواندند و شروع به نامیدن آنها به نام «کرپرز» کردند. خیلی زود، توالت ها با نام خانوادگی توماس شناخته شدند.
البته جان هرینگتون و توماس کراپر تنها دو نفری نبودند که در تجارت توالت مشغول بودند. بسیاری دیگر با ابداع یا بهبود طرح های موجود، اثر خود را بر روی توالت ها گذاشتند. با این حال، نام آنها مانند جان هرینگتون و توماس کراپر به توالت مرتبط نیست!!

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *