آژنگ نیوز: احترام به طبیعت در میان مردم بومی بلوچستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.به عنوان نمونه سنجاب بلوچی یا نخلی که در زبان محلی به آن  هِردِک گفته می شود و نزد مردم بومی منطقه بلوچستان از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است به سبب زیبایی بویژه هنگام جنب و جوش در میان نخلستان‌ها، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

skhf نجاب mmmmmmmmmبلوچی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمونه دیگر گاندو است که  نام بومی نوعی کروکودیل با عنوان تمساح پوزه کوتاه است که زیستگاه اصلی آن را شبه‌قاره هند و مناطق اطراف معرفی می‌کنند. زیستگاه گاندوی ایرانی، در استان سیستان و بلوچستان و شهرهایی چون دشتیاری و راسک قرار دارد.

این جانور گوشتخوار، بزرگ‌ترین خزنده کشورهای ایران و پاکستان و تنها کروکودیل بومی این دو کشور به حساب می‌آید.این حیوان نیز در نزد مردم محلی جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که علیرغم وقوع خشکسالی در این منطقه و کم آبی مردم شرایط زیستی مناسب را برای گاندوها فراهم میسازند.

اندو4444444444444444 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دنیای امروز به منظور احترام به طبیعت، از زیست شناسی، فلسفه اخلاق و علوم محیطی استفاده می کنند تا از اخلاق محوری زیست محیطی دفاع کنند .

در این دیدگاه  همه زندگی انسانی طبیعی و جانوری دارای ارزش است. گیاهان و حیوانات، از این دیدگاه نیز ارزشمندند و طبیعت صرفا انسان‌محور نیست. محیط طبیعی و حیات وحش فقط به عنوان اشیایی برای استفاده یا لذت انسان نیست ،بلکه آنها ارزش ذاتی دارند.

احترام به طبیعت، و رعایت شرایط بیولوژیکی زندگی در پیشینه فرهنگی مردم بلوچ سابقه داشته و بیانگر دیدی جامع از رابطه پیچیده بین انسان ها و کل طبیعت بوده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *