“آژنگ نیوز”:موضوع تقلب در ابتدا از دزدیدن فکروایده ویا نوشته و تالیفات دیگران شروع شد.در دوران باستان،مفهوم مالکیت فکری وجود نداشت.ایده ها دارایی مشترک نخبگان باسواد بود. کتاب ها با نسخه برداری دستی منتشر می شدند. محققان آزادانه خلاصه‌ها یا تفسیرهایی را بر روی آثار دیگران ارائه می‌کردند،که می‌توانست به اندازه‌ای که نویسنده می‌خواست حاوی مطالب اصلی باشد.در این زمان هیچ سیستم استانداردی برای طبقه بندی و ثبت تولیدات فکری وجود نداشت.بنابراین تقلب به صورت کپی برداری و جا زدن یک تحقیق به نام خود رواج یافت.

اما تقلب به شکل امروزین واغلب نیز آگاهانه به دوران برگزاری اولین آزمون ها برمی گردد.محققان اشاره میکنند که تقلب در امتحانات خدمات کشوری چین هزاران سال پیش رایج بود،حتی زمانی که تقلب برای هر دو آزمون کننده و ممتحن مجازات مرگ داشت.

تعریف تقلب

در دوران جدید تقلب تحصیلی به این صورت تعریف می شود که در اختیار داشتن یا کپی برداری از مطالبی که به طور خاص برای امتحان مجاز نیستند یا به دانش آموز یا دانشجو اجازه می دهد از برگه امتحانی خود از طریق شفاهی، نمادین، کتبی و الکترونیکی یا هر وسیله دیگری کپی کند.

تقلب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تحقیقات مختلف در مورد تقلب،عدم صداقت علمی گسترده و رایج در مؤسسات دانشگاهی در جهان را تأیید می کند و نشان می دهد که برخی از انواع تقلب در دهه های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.در واقع، تقلب به یک پدیده تقریباً رایج تبدیل شده است و به ویژه با پیشرفت تکنولوژی، هر روزتقلب در دانشگاه ها درحال افزایش است وبه یک موضوع جهانی تبدیل شده است.

در سال گذشته دانشگاه نیو ساوت ولزاسترالیا اعلام کرد که میزان تقلب در میان دانشجویان این دانشگاه پس ازدوران ابتلا به کووید به بیش از دو برابر دوران قبل رسیده است.همچنین قبل از همه‌گیری کووید،تنها کمتر از ۲ درصد از دانشجویان در هر سال تقلب میکردند که اکنون نزدیک به ۴.۵درصد رسیده است.

بر اساس تدابیر اتخاذ شده درسیستم امتحانی جدید، دانش آموزان برای امتحان پشت میزهای جداگانه و با فاصله می نشینند.همچنین امتحانات به طور سنتی در سالن‌های ویژه برگزار می‌شود، کارکنان متعددی نیز برای نظارت برای اینکه هیچ‌کس تقلب نکند درمحل امتحان حضور دارند.با این حال تقلب پیشرفته تر شده است.

مسئولان دانشگاهی استرالیا می گویند:امتحان را ساعت ۸ صبح برگزار و سوالات را در اختیار دانشجویان قراردادیم اما حدود ۲۰ دقیقه بعد سؤالات در سایت‌های متقلب ظاهر می‌شد !ما به این فکر کردیم که زمان در دسترس بودن سوالات را برای انجام امتحان محدود کنیم،اما واضح است که متقلبان سریع‌تر از ما کارشان را انجام می دهند.

تبعات مخاطره آمیز تقلب

با تداوم تقلب؛اهداف یادگیری که توسط مراکز آموزشی مطرح شده،در خطر است.زیرا دانش آموزان در نهایت توانایی علمی اشان براساس امتحاناتشان ارزیابی وسنجیده می شود.تقلب یکی از عوامل اصلی است که منجر به ارزیابی اشتباه می شود و از این رو پیام نادرستی را در ارزیابی دانش آموزان و دانشجویان ارائه می دهد.این موضوع می تواند آسیب جدی به جامعه وارد کند.زیرا منجر به ایجاد افراد غیرحرفه ای وبا کیفیت پایین می شود. وقتی این اتفاق مثلا در متخصصان علوم پزشکی و بهداشتی رخ می دهد، به قیمت جان انسان ها تمام می شود و تأثیر اقتصادی عظیمی دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که تقلب در دوران تحصیلی در دانشگاه و مدرسه میتواند منجر به ادامه تقلب کردن  در محل کار و حتی نهایتا کل زندگی شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *