آژنگ نیوز: هوش مصنوعی می تواند به بازسازی متون باستانی با دقت خیره کننده ای کمک کند .

یک شبکه رایانه ای دقیق و جدید که توسط یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی و محققان دانشگاه توسعه یافته است، می‌تواند به نویسندگان کمک کند تا کتیبه‌های تکه تکه را بازیابی و تاریخ‌گذاری کنند.

یک شبکه رایانه ای دقیق وجدید می‌تواند به مورخان کمک کند تا کتیبه‌های باستانی را بازیابی کنند، مکان اصلی آنها را شناسایی کنند و با دقت چشمگیری تاریخ‌گذاری آن‌ها را تعیین کنند. این پیشرفت که ایتاکا نام دارد و توسط ، یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی بریتانیا (AI) و محققان دانشگاه Ca’ Foscari ونیز، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه آتن ساخته شده است، نشان می دهد که چگونه یادگیری ماشین می تواند به طور هم افزایی برای کمک به کار مورخان به کار گرفته شود.

کتیبه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مقاله‌ای که در اوایل این ماه در مجله نیچر منتشر شد، محققان دریافتند که ایتاکا می‌تواند متون آسیب‌دیده را با دقت ۶۲ درصد بازیابی کند، محل مبدأ آنها را با دقت۷۱ درصد شناسایی کند و آنها را در ۳۰ سال از محدوده تخمینی‌شان تاریخ‌گذاری کند. اما هنگامی که همراه با تخصص یک مورخ استفاده شد، دقت ترکیبی تلاش به طور قابل توجهی افزایش یافت.

نویسندگان مقاله می نویسند: «تاریخ باستان برای شواهدی از اندیشه، زبان، جامعه و تاریخ تمدن های گذشته بر رشته هایی مانند کتیبه شناسی – مطالعه متون کتیبه ای معروف به کتیبه ها – تکیه دارد. با این حال، در طول قرن ها، بسیاری از کتیبه ها تا حد ناخوانایی آسیب دیده اند، به دور از محل اصلی خود منتقل شده اند و تاریخ نگارش آنها در نامشخصی غوطه ور است.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، این الگوریتم بر روی “بزرگترین مجموعه داده دیجیتالی کتیبه های یونانی” از موسسه علوم انسانی Packard آموزش داده شده است، که به آن اجازه می دهد تا بر تعصبات فردی و اشتباهات قبلی غلبه کند در حالی که بر دهه ها تحقیقات گذشته تکیه می کند.

این ابزار وعده می دهد که به نگارندگان در تلاش برای بازسازی متون تکه تکه ای که در طول قرن ها و هزاره ها باقی مانده اند کمک کند. همچنین برای کار کتیبه‌نویسان، تاریخ‌گذاری یک کتیبه (اسناد زمانی) و شناسایی محل مبدا آن (اسناد جغرافیایی) بسیار مهم است. روش‌های مرسوم اپی‌گرافیک اغلب بسیار پیچیده و خسته‌کننده هستند، به این معنی که ابزاری مانند ایتاکا می‌تواند کار زیادی برای ساده‌سازی فرآیند انجام دهد.

تاریخ گذاری دقیق

بنابراین، یکی از موارد استفاده کلیدی برای ایتاکا، دقیقاً تاریخ گذاری متون است که از هم اکنون فقط می توان فواصل تاریخی وسیعی را نسبت داد. برای اثبات اینکه چگونه ایتاکا می تواند به طور معناداری به بحث های مربوط به تاریخ گذاری کمک کند، محققان از شبکه عصبی در مجموعه ای از احکام یونان باستان استفاده کردند که تاریخ آن برای درک ما از تاریخ سیاسی کلاسیک آتن مهم است. در مورد اینکه آیا این کتیبه ها و از جمله یک کتیبه حاوی فرمانی در مورد آکروپولیس آتن است؛ قبل یا بعد از ۴۴۶/۴۴۵ ق.م ساخته شده اند، اختلاف نظر گسترده ای در میان مورخان وجود دارد. محققان نشان دادند که برآوردهای آنها با “جدیدترین دستاوردهای دوستیابی” مطابقت دارد و دقیق تر از روش های دوستیابی رقیب است.

کتیبه2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک نسخه تعاملی رایگان از ایتاکا با مشارکت Google Cloud و Google Arts & Culture در دسترس قرار گرفته است، که در آن کاربران می‌توانند متن یونانی باستان را با نویسه‌های گمشده وارد کنند و به ابزار دستور تاریخ‌گذاری، مکان‌یابی و بازیابی آن را بدهند. محققان همچنین برای تسهیل تحقیقات بیشتر، کد را منبع باز کردند.

یانیس اسائل، دانشمند پژوهشی  و یکی ازکارکنان “شبکه رایانه ای دقیق” در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم یادگیری ماشین می‌تواند از مورخان برای گسترش و تعمیق درک ما از تاریخ باستان حمایت کند، همانطور که میکروسکوپ‌ها و تلسکوپ‌ها قلمرو علم را گسترش داده‌اند.» یونان باستان نقش مهمی در درک ما از دنیای مدیترانه ایفا می‌کند، اما هنوز تنها بخشی از تصویر جهانی گسترده تمدن‌ها است که می‌توان کاوش کرد

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *