“آژنگ نیوز”:عید ملی و بزرگداشت طبیعت یک پیام مهم از مراسم کهن نوروز است.از ملل زنده و مرده عالم فقط نیاکان ما بوده‌اند که باین نکته طبیعی خلقت برخورده، نوروز را که واقعاً روز نوی و تازگی زندگی مخلوقات جاندار و بیجان زمین است، عید ملی خود قرار داده‌اند.

بشر از خاک آفریده شده و مایه زندگی او هم از مولدات خاکی است. حیوان هم که کمک و مایه تنعم و رفاه زندگی او است، از خاک خلق شده و از نباتات که از خاک بعمل می آید زندگی می کند. پس روز اول تجدید حیات نباتات، برای انسان و حیوان و نبات هر سه عید است.

تمبرaaa نوروزی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از ملل زنده و مرده عالم فقط نیاکان ما بوده‌اند که باین نکته طبیعی خلقت برخورده، نوروز را که واقعاً روز نوی و تازگی زندگی مخلوقات جاندار و بیجان زمین است، عید ملی خود قرار داده‌اند. بی جهت نیست که مرور ازمنه و دهور و تغییرات سیاسی و مذهبی و اجتماعی که در نزد سایر ملل عیدهای سابق را از بین برده و اعیاد جدیدی بجای آن برقرار کرده، در عید ملی ما نتوانسته است تغییری بدهد و تاریخ جهان پیر از عهده تعیین تاریخی که این عید در نزد ایرانیان برقرار شده، عاجز است و ایرانیان امروز مثل ایرانیهای چند هزار سال قبل و حتی آرین‌های قبل‌تر از آنها، روز اول فروردین را که اولین روز اعتدال بهاری و یکسان شدن شب و روز و پیرایه‌بندی و خودآرائی نیم‌کره شمالی زمین است، عید می گیرند.

ملل امروزه عالم، بواسطه اختلاط فراوان و پیدا شدن جهات جامعه زیاد در زندگی و درهم شدن سرحدات کشورها و بواسطه اختراعات تازه‌ای که پیش آمده است خیلی به هم نزدیک شده‌اند. چنانچه باوجود قیود سیاسی و مذهبی و اجتماعی، بخواهند بیشتر به هم نزدیک شوند و برای این نزدیکی عید عمومی در کل دنیا برقرار کنند، بهتر و مناسب تر از این‌ روز نمی توانند بیابند. (ج ۱، ص ۳۵۴)

مأخذ: مستوفی، عبدالله. شرح زندگانی من. ۳ جلد. تهران: زوار. سال ۱۳۴۳

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *