“آژنگ نیوز”:نشان افتخار به علی دهباشی از سوی اتفاق نویسندگان تاجیکستان ،اهدا شد.طی مراسمی که در سفارت تاجیکستان در تهران برگزار گردید,علی دهباشی مدیر نشریه بخارا به خاطر تلاش معرفی و گسترش فرهنگ ایران در کشورهای فارسی زبان به عضویت “اتفاق نویسندگان تاجیک”در آمد.

IMG 20230319 WA0008 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دهباشی در نشریه بخارا کوشیده که در احیا فرهنگ و تمدن ایرانی در منطقه تاجیکستان،افغانستان و ایران به طور مستمر با انتشار مطالب متعدد سهمی داشته باشد.

او در خصوص دلیل این کار هم میگوید:مفهوم جغرافیای تاریخی اهمیت دارد. با این نگاه حوزه تمدنی وسیعی در برابرتان گشوده می‌شود که حوزه تمدنی فرهنگ و زبان فارسی است.

دکتر پهلوان چند دهه قبل اندیشه ایرانشهری و از این قبیل را مطرح کرد. به همین علت به جرات می‌توانم بگویم که استثنائا فقط ما، تنها و تنها نشریه ایرانی هستیم که ناشر آثار نویسندگان تاجیکستان و افغانستان و هند و پاکستان هستیم.

IMG 20230319 WA0007 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

انتخاب نام بخارا، برای مجله به همین علت بود. بخارا شهری است که عمیقا مرا تکان می‌دهد، هم گذشته تاریخی‌اش و هم اینکه در هزار و صد سال پیش، نخستین دولت ایرانی در آنجا تشکیل شد و در آنجا آکادمی وجود داشت و در آنجا شاهد یک عصر زرین و طلایی فرهنگی و علمی هستیم.

کارهای عظیمی در دوره امیراسماعیل سامانی رخ داده است. تنها منطقه‌ای است که تا ۱۹۲۴ در برابر بلشویک‌ها مقاومت می‌کردند. از مسکو دستور بمباران شهرهای بخارا و سمرقند را می‌دهند. امیر بخارا، به افغانستان می‌رود و آنجا دق می‌کند.

بنابراین من معتقدم این مرزهایی که گذاشته‌اند، نباید ما را از یکدیگر جدا کند. من با رهنورد زریاب، نویسنده برجسته افغانستانی، انگار با نویسنده‌ای ساکن مشهد دوستم. وقتی به کابل می‌روم، انگار به مشهد می‌روم. شهرهای تاجیکستان با شهرهای ایران مثل یزد و اصفهان برایم فرقی نمی‌کند.

IMG 20230319 WA0006 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مدال و متن تقدیر نامه عضویت در انجمن طی مراسمی در مورخ ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی در سفارت تاجیکستان به علی دهباشی اهدا شد.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *