“آژنگ نیوز”:هنر خیابانی صحنه هنر را متحول کرده است، چهره شهرهای بیشماری را بازطراحی کرده و باعث تغییرات بزرگ و کوچک در سراسر جهان شده است. هیچ شکل هنری نماینده بهتری برای موضوع «تثبیت فرهنگی» نیست.

تصاویر و نمادهای  خیابانی بر روی دیوارهای خانه به افراد خوشامد می‌گویند، ستون‌های بتنی خاکستری را زنده می‌کنند، پست‌های برق بدون چهره و حصارهای ساختمانی را در اطراف محل‌های ساختمان با ویژگی‌های زیبایی‌شناختی غیرمنتظره می‌بخشند و مردم را در مکان‌های غیرمنتظره غافلگیر می‌کنند.

گرافیت1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنر خیابانی غیر انطباق‌گرا، تجربه ای شادی‌بخش است و برای بسیاری به‌عنوان سرزنده‌ترین و تخیلی‌ترین شکل هنر معاصر دیده می‌شود. به ندرت چیزی مانند هنر خیابانی مظهر تغییرات به شیوه های بی شماری است. و از این نظر، نمایشگاه هنر خیابانی “شهر جادویی – هنر خیابان ها” که در بهار و تابستان ۲۰۱۷ در پارک المپیک مونیخ برگزار شد، نمونه ای از تجمعاتی است که بیانگر نقش و اهمیت نقاشی های گرافیتی در شهرهای آلمان است.

در اینجا نیز نمونه هایی ازاین نقاشی ها در شهرهای کیل و هامبورگ دیده میشوند. این نقاشی ها در کنار طبیعت و بناهای تاریخی قدیمی که به خوبی حفظ شده اند،به شهر زیبایی زندگی و تحرک می بخشند.

IMG 20230227 WA0014 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هدف هنرمندان خیابانی این است که عابران را با تغییراتی که در منظره شهری انجام می دهند شگفت زده کنند. معماری بی خیال، سطل زباله، پست های برق، متروهای تیره و تار، پانل های محل ساخت و ساز – نه تنها جنبه زیبایی شناختی محیط شهری از طریق این آثار هنری تخیلی، طنز یا تحریک آمیز دگرگون می شود، بلکه محتوای جدیدی به آنها داده می شود که مردم را به تفکر وادار می کند.

IMG 20230227 WA0015 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس نیت سازنده، آنها را شگفت زده می کند، آنها را می خنداند یا به پیام هنرمند فکر می کند. این عناصر روزمره مناظر خیابانی دارای کیفیتی هستند که فراتر از کارکرد اساسی آنهاست و به این ترتیب هنرمند آگاهانه فضای شهر معاصر را زیر سوال می برد.

گزارش و تصاویر ارسالی از آلمان،علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *