“آژنگ نیوز”:تمدن و متمدن بودن به چه معناست؟ بسته به افراد و دوره زمانی، پاسخ متفاوت خواهد بود. در طول چند قرن گذشته، مفهوم تمدن تغییر کرده است. تمدن از دو کلمه لاتین civis به معنی شهروند و civitas به معنی شهر گرفته شده است.

به طور کلی، تمدن یک جامعه بشری پیچیده و پیشرفته تر است. یونانیان و رومیان باستان تمدن را برتر می دانستند و کسانی که خارج از تمدن بودند را دارای زندگی وحشیانه میدانستند. امروزه تمدن ها هنوز به عنوان جوامع پیچیده بشری تلقی می شوند. امامحققان ویژگی های خاصی را برای تعریف جامعه و کمک به ما درجهت درک بهتر نحوه زندگی مردم ذکر کرده اند. قبل از درک ویژگی های یک تمدن، یادگیری تاریخچه اساسی تمدن مهم است.

زمینه

وقتی مردم به اصطلاح تمدن اشاره می کنند، عموماً به یک جامعه پیچیده انسانی اشاره می کنند. در نگاه غربی، جامعه پیچیده بر دیگران برتری دارد. این ایده جدید نیست و مربوط به یونانیان و رومیان باستان است.

تخت جمشید نقوش برجسته - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هرودوت، مورخ و جغرافی دان یونانی، بین غیریونانیان وحشی و یونانیان متمدن تمایز قائل شد. با این حال، این تعریف و مفهومی که به معنای تمدن است، دوام نیاورد.

صد سال بعد، آنچه تمدن را تعریف کرد مجموعه ای از رفتارها بود. برای مثال، اقتصادهای متمدن به جای مبادله، از سیستم پولی استفاده کردند. بربرها افرادی بودند که هنوز از سیستم مبادله کالا استفاده می کردند. صدها سال بعد، این ایده که تمدن‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث برتری آنها می‌شود، همچنان حاکم است. با این حال، انسان شناسان و محققان تمدن را به عنوان یک فرهنگ بالغ با ویژگی های خاص درک کرده اند. این ویژگی ها شامل شهرنشینی، بناهای تاریخی، ارتباطات مشترک، دولت و تقسیم کار است.

شهرنشینی ستونی است که چهار ویژگی دیگر برای توسعه به آن بستگی دارد. تمدن ها برای توسعه و پیشرفت به امنیت یک جامعه با ثبات نیاز دارند. این موضوع توضیح می دهد که چرا تمدن ها نمی توانند کوچ نشین باشند. در حالی که مناطق شهری بخشی از تمدن هستند، تمامیت تمدن نیستند. مکان های خارج از مراکز شهری نیز در تمدن گنجانده شده است. کشاورزان، تجار و ماهیگیران اغلب کالاهایی را که به مراکز شهری داد و ستد می شوند، خرید و فروش می کنند. در واقع، مراکز شهری اغلب برای بقا و رشد به مناطق روستایی وابسته هستند.

زمین های کشاورزی اطراف شهرها اغلب به مناطق شهری اجازه توسعه می دهد. این مورد برای توسعه شهر مکزیک Teotihuacan بود. زمین های کشاورزی اطراف شهر را احاطه کرده بود. کشاورزان محصولاتی مانند لوبیا و ذرت را به مردم شهر می فروختند. تجارت نیز در موفقیت شهر نقش داشت. در اطراف Teotihuacan، رسوبات ابسیدین وجود داشت، سنگی که به عنوان ابزار برش از آن استفاده می شد. بازرگانان شهر در ازای کالاهایی که به شهرک‌های تئوتی‌هواکان مبادله می‌شد، ابسیدین را حفاری و معامله می‌کردند.

از کلیساها گرفته تا مجسمه ها، همه تمدن ها بناهای تاریخی می سازند. بناها ماندگاری طولانی دارند و برای ادامه میراث تمدن در نظر گرفته شده اند. اغلب این ساختارها پس از سقوط تمدن ها باقی می مانند. آنها یکی از معدود بقایای تمدن های گذشته هستند، و سرنخی از آنچه که جامعه آنها ممکن است به نظر برسد.

اینکه چه چیزی یک بنای تاریخی را تعیین می کند جای سوال دارد. اکثر مورخان توافق دارند که چارچوب تعیین بنای تاریخی بر اساس دوران تغییر می کند. برخی از نمونه‌های بناهای تاریخی عبارتند از اهرام مصر، پارتنون یونانی،تخت جمشید و دیوار بزرگ چین. این بناها همچنین به نماد تمدن هایی تبدیل شده اند که برای آنها ایستاده اند. امروزه نمونه هایی از بناهای تاریخی عبارتند از مجسمه آزادی و برج ایفل.

یکی دیگر از ویژگی های تمدن ها، ارتباط مشترک میان مردمی است که در این تمدن زندگی می کنند. همکاری بین مردم و پیشرفت را ممکن می کند. فناوری، تجارت و دولت همگی به دلیل سیستم ارتباطات مشترک امکان پذیر شده اند. سایر ویژگی های یک تمدن، مانند زیرساخت ها نیز در نتیجه توسعه می یابند.

در حالی که گفتار مشترک اغلب به عنوان شکل اصلی ارتباط مشترک در نظر گرفته می شود، اجزای دیگری نیز وجود دارد. اینها عبارتند از حروف الفبا، سیستم های عددی، علائم، ایده ها، نمادها و تصاویر. تاریخچه مکتوب یکی دیگر از اجزای مهم ارتباطات مشترک است. زبان نوشتاری به یک تمدن اجازه می دهد تا تاریخ خود را ثبت کند و دانش را جمع آوری کند.

بین النهرین قدیمی ترین زبان نوشتاری جهان، سومری را توسعه داد. این زبان در سال 3100 قبل از میلاد توسعه یافت. اولیه ترین شکل خطوط سومری به خط میخی بود و از گوه ها یا مثلث های مختلفی استفاده می کرد. سومریان سوابق امور عمومی مانند مالیات و مالکیت زمین را در جامعه بین النهرین نگهداری می کردند.

دولت

فراتر از ارتباطات، تمدن ها به سطحی از نظم برای شهروندان خود نیاز دارند. این امر اجازه می دهد تا خدمات و زیرساخت ها در محل قرار گیرند. در حالی که میزان مداخله دولت در زندگی شهروندان از نظر تاریخی در هر تمدن متفاوت بوده است، نقش دولت عموماً تأمین امور اداری و زیرساختی بوده است.

رومیان باستان حکومتی قوی داشتند که بر زیرساخت ها و مدیریت متمرکز بود. افراد مختلفی در روند اداری کمک میکردند. مهندسی بخش کلیدی مدیریت روم باستان بود. رومی ها یک شبکه گسترده و کارآمد از جاده ها برای برقراری ارتباط بهتر ایجاد کردند. جاده همچنین به ارتش کمک کرد و امکان سفر بهتر را فراهم کرد. رومی ها زیرساخت های دیگری برای بهبود تمدن خود ساختند. مثلاً لوله هایی که برای انتقال آب می ساختند. این امربه مردم این امکان را می داد که از بهداشت و سلامت بهتری برخوردار شوند.

رومی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رومی ها همچنین یک سیستم حقوقی را ایجاد کردند که برای قرن ها الهام بخش قانون اروپا بود. اگرچه حقوق روم عمدتاً عمومی بود، اما نظام حقوقی آنها حقوقدانانی نیز داشت. فقها زبان و رویه حقوقی را وضع کردند.

تقسیم کار

تمام ویژگی های ذکر شده به تمدن اجازه می دهد تا تقسیم کار داشته باشد. این بدان معناست که افراد روی یک کار تخصصی کار می کنند. افراد به جای خودکفایی و انجام بسیاری از کارها، بر انجام یک کار خوب تمرکز می کنند. در نتیجه افراد بیشتر به یکدیگر وابسته هستند. به عنوان مثال، در یک جامعه صرفاً کشاورزی، مردم ممکن است محصولات زیادی بکارند و لباس های خود را تولید کنند. با این حال، در یک تمدن پیچیده، کشاورزان ممکن است یک محصول را پرورش دهند و برای غذا، لباس، سرپناه و اطلاعات به افراد دیگر وابسته باشند. هر چه یک تمدن تجارت بیشتری داشته باشد، تقسیم کار بیشتر می شود.

امروزه، در بسیاری از نقاط اروپا و آمریکای شمالی، مردم از خودکفایی دور شده و در یک کار تخصص یافته اند. تقسیم کار نیز به ساختار طبقاتی در یک تمدن مربوط می شود. این درآمدی است که مردم از تقسیم کار خود و واکنش اجتماعی به نوع کار انجام شده دریافت می کنند.

نتیجه

این ویژگی ها جامعه ای را تعریف می کند که به یک تمدن تبدیل شده است. با این حال، تمدن ها معمولاً راکد نیستند. رشد و انحطاط تمدن ها وجود دارد. برای رشد، تمدن ها به تجارت، درگیری و اکتشاف وابسته هستند. سقوط تمدن ها اغلب نتیجه تغییرات درونی، فشار بیرونی و فروپاشی محیطی است. معمولاً سقوط یک تمدن به یک واقعه نسبت داده نمی شود.

برخی از مولفه های تمدن ها، مانند ارتباطات مشترک و بناهای تاریخی، به ما اجازه می دهد تا به تمدن های گذشته مانند مصر باستان، یونان و روم نگاه کنیم. با یادگیری تمدن های گذشته، مردم می توانند تمدن های کنونی را تامل کنند.

در حالی که تمدن های گذشته به بشر اجازه پیشرفت داده اند، آنها نیز با فرض برتری دست به اقداماتی زده اند. برخی از این اقدامات شامل وحشی و غیرمتمدن خواندن هر فردی خارج از تمدن بود. در حالی که امروزه تعریف تمدن تغییر کرده است، در نظر گرفتن تاریخچه پشت این کلمه به همه اجازه می دهد تا پیشرفت کنند و تمدن ها را برای همه بهبود بخشند.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *