آژنگ نیوز: دیک فسبری، قهرمان پرش ارتفاع المپیک، به تاریخ پیوست.او با تکنیک پرش کاملاً متفاوتی که در نهایت به نام او نامگذاری شد، انقلابی در این رویداد ایجاد کرد.نماینده او، ری شولت، روز دوشنبه گفت که روز یکشنبه در سن 76 سالگی فاسبوری درگذشته است.

فسبری در بازی های المپیک ۱۹۶۸میلادی در مکزیکو سیتی در پرش ارتفاع طلا گرفت، جایی که او ابتدا رو به پشت از روی میله پرش ارتفاع عبور کرد.تکنیکی که از آن زمان به نام “فوسبری فلاپ” نامگذاری شده و امروزه توسط همه پرش کنندگان ارتفاع استفاده می شود.

فسبوjjjjjjjjjjری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شولت در اینستاگرام خود نوشت: «با دلی سنگین باید اعلام کنم که دوست و مشتری دیرینه دیک فسبوری صبح یکشنبه صبح زود در خواب پس از شدت گرفتن بیماری لنفوم درگذشت.

از اسطوره دوومیدانی، همسرش رابین توماسی، پسرش اریش فسبری و دخترخوانده هایش استفانی توماس فیپس … و کریستین تامپسون به یادگار مانده است.

پرش با استرادل یا قیچی تکنیک های رایج در پرش ارتفاع بود. اما زمانی که تشک های فوم برای فرود آمدن ورزشکاران معرفی شد، فسبری از تکنیک جدید خود برای اولین بار در صحنه جهانی استفاده کرد.

این آمریکایی رکورد ۲.۲۴ متر المپیک را به نام خود ثبت کرد تا طلا را از آن خود کند و این ورزش را برای همیشه تغییر دهد، و ورزشکاران بیشتری در تلاش برای استفاده از روش پرش او بودند .به گونه ای که این امروزه این تکنیک کاملا تدریج پذیرفته شده است.

دیک فسبری همیشه به ارزش‌های المپیک وفادار بود و در چندین کار به جنبش المپیک خدمت کرد، از جمله به عنوان رئیس المپیک جهانی. توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک گفت: او برای همیشه به عنوان یک قهرمان برجسته المپیک در خاطره خواهد ماند.

دیک فسبری با تکنیک پیشگامانه “فوسبری فلاپ” نه تنها طلای المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو سیتی را به دست آورد، بلکه پرش ارتفاع را نیز متحول کرد. او واقعاً یک پیشگام و اسطوره المپیک بود.» .

من عمیقاً از درگذشت دیک فسبری، یک اسطوره واقعی و پیشگام در دنیای دوومیدانی ناراحت هستم. مکس سیگل، مدیر عامل دوومیدانی ایالات متحده آمریکا گفت: تکنیک ابتکاری دیک در “فوسبری فلاپ” رویداد پرش ارتفاع را متحول کرد و این ورزش را برای همیشه تغییر داد.

مایکل کانلی، رئیس هیئت مدیره USATF و رئیس بخش عملکرد بالا، گفت: “من این افتخار را داشتم که از نزدیک ببینم که چگونه دیک به طور خستگی ناپذیری از رفاه ورزشکاران، به ویژه ورزشکاران بازنشسته حمایت می کند.”

World Athletics در بیانیه ای اعلام کرد: “نوآوری فوسبوری پرش از ارتفاع را به سطح دیگری رساند و او در طول زندگی خود در دو و میدانی ماندگار شد و دانش و مهارت خود را با نسل های آینده به اشتراک گذاشت… او میراث قابل توجهی از خود به جای گذاشت.”

دیک فسبوری با جسارت عالی خود انقلابی در تمرین این ورزش ایجاد کرده بود. آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه و بازی‌های المپیک و پارالمپیک گفت: به عزیزانش فکر می‌کنم.

طلای فسبری و کمک او به این ورزش،حضور او را در تالار مشاهیر دو و میدانی ملی نیز به ارمغان آورد.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *