“آژنگ نیوز”: در جیرفت یک وزنه‌‌سنگی با نقش کاهن رام‌کننده‌ی دو یوزپلنگ و عقرب‌هایی در کناره‌اش کشف شده است که بیانگر وجود یک اقتصاد فعال در این منطقه است..

قدمت این وزنه‌سنگ که ساخته‌ی تمدن کهن جیرفت (ارته آراتا) است به هزاره‌ی سوم تا هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد می‌رسد.

وزنه سنگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وزنه های استاندارد – که توسط بازرگانان برای تجارت کالاهایی با ارزش معادل استفاده می شد،از ۵۰۰۰ سال پیش در مصر و بین النهرین نیز رایج بوده است.

مورخان تصور می‌کنند که بهره گیری از وزنه های سنگی و نیزاستانداردهای وزن از سوی بخشهای بالای جامعه ابداع شده است.بدین ترتیب که درابتدا توسط یک پادشاه یا یک مقام مذهبی برای جمع‌آوری مالیات یا خراج این وزنه هاایجاد شد، سپس بعداً توسط بازرگانان نیز مورد استفاده قرار گرفت.

محققان عنوان می‌کنند که در مناطق مختلف و سرزمینهای متفاوت ، بازرگانان بودند که وزن‌ها را استاندارد نگه می‌داشتند، زیرا انجام این کار به نفع آنها بود. باستان شناسان می نویسند، هر بار که تاجران با یکدیگر ملاقات می کردند، ترازوها و وزن های خود را بیرون می آوردند و آنها را با هم مقایسه می کردند .در نتیجه به مرور زمان و تماس های کافی، یک سیستم استاندارد وزن پدیدار شد. این روند،زمینه لازم  را برای مبادلات اقتصادی با سرزمینهای دیگر نیز فراهم می آورد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *