“آژنگ نیوز”:گفته می شود که ماشین لباسشویی درقرن بیستم بیشتر از حق کار یا حق رای برای آزادی زنان عمل کرد.زیرا زنان در قبل از اختراع ماشین لباسشویی بیشتر اوقاتشان صرف شستشوی لباس میشد.

قبل از ظهور ماشین لباسشویی،شستن لباس ها اغلب در یک محیط جمعی انجام می شد. در سراسر اروپاو در نزدیکی محل زندگی مردم ،یک رختشویخانه وسیع ساخته‌ شده بود  که با نام فرانسوی لاوآر شناخته می‌شود.

در این مکانها آب از یک نهر یا چشمه هدایت می شد و به یک ساختمان،احتمالاً فقط یک سقف بدون دیوار،هدایت می شد.این رختشویخانه معمولاً دارای دو حوض – یکی برای شستن و دیگری برای آبکشی – بود که آب دائماً از آن عبور می کرد وهمچنین یک لبه سنگی متمایل به آب بود که می شد لباس های خیس را بر روی آن کوبید.

کار شستن لباس ها مختص زنان بود که تمام رختهای خانواده خود را می شستند.

به این ترتیب، رختشویخانه ها یک محل حضور اجباری در زندگی هفتگی بسیاری از زنان بود و به نوعی به یک محل ملاقات نیز تبدیل میشد. این جا یک فضای خاص  فقط برای زنان بود که می توانستند در مورد مسائل بحث کنند یا به سادگی تبادل اطلاعات کنند.

در این رختشوخانه ها گاهی اوقات دیگ های فلزی بزرگ را با آب شیرین پر می کردند و روی آتش گرم می کردند، زیرا آب داغ یا جوشان در از بین بردن کثیفی مؤثرتر از آب سرد است.

ماشین لیاسشویی قدیمی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما نمونه اولیه شستشوی رخت  با ماشین، ظرفی بود که از آب پر میشد  و در آن ظرف پارچه ها را با چکش‌های چوبی می‌کوبیدند که یا چکش‌های ضربه زننده می‌گفتند.

البته اولین حق ثبت اختراع انگلیسی تحت عنوان ماشین های لباسشویی در سال ۱۶۹۱میلادی صادر شد.از این مدل لباسشویی یک نقاشی در شماره ژانویه ۱۷۵۲ مجله The Gentleman’s Magazine، که یک نشریه بریتانیایی بود؛ ظاهر شد.

در مرحله بعد طرح ماشین لباسشویی Jacob Christian Schäffer در سال ۱۷۶۷ در آلمان منتشر شد.در سال ۱۷۸۲، هنری سیدجیر یک حق اختراع بریتانیایی برای نوعی ماشین لباسشویی ثبت کرد.در دهه ۱۷۹۰، ادوارد بیتام تعداد زیادی ماشین لباسشویی  را در انگلستان فروخت.

یکی از اولین ابداعات در تکنولوژی ماشین لباسشویی، استفاده از ظروف یا لگن های محصور بود که دارای شیارها یا پاروهایی برای کمک به مالش دادن لباس ها بودند.

شخصی که از ماشین لباسشویی استفاده می کند از یک چوب برای فشار دادن و چرخاندن لباس ها در کناره های بافت حوض یا ظرف استفاده می کرد و لباس ها را به هم می زد تا کثیفی و گل و لای پاک شود.

اما انقلاب صنعتی تکنولوژی لباسشویی را کاملا متحول کرد. کریستینا هاردیمنت، در تاریخچه خود از نمایشگاه بزرگ ۱۸۵۱، استدلال می کند که توسعه ماشین آلات خانگی بود که به آزادی زنان منجر شد.

ماشین مانگل یا در انگلیسی-آمریکایی “Wringer”))در قرن نوزدهم ساخته شد – دو غلتک بلند در یک قاب و یک میل لنگ برای چرخاندن آنها.از ابداعات این مدل ماشین لباسشویی بود.

یک کارگر لباس‌شویی لباس‌های خیس را برداشته و آن را از لابه‌لای چرخش عبور داده، پارچه را فشرده و آب اضافی آن را خارج میکرد.

چرخش دستگاه خیلی سریعتر از چرخاندن دست بود. این یک تغییر در ماشین لباسشویی بود که عمدتاً برای فشار دادن و صاف کردن پارچه استفاده می شد.

در همین حال، مخترعان قرن ۱۹، فرآیند شستشوی لباس‌ها را با ماشین‌های لباسشویی مختلف که با دست کار می‌کنند مکانیزه کردند تا جایگزین مالش خسته‌کننده دست بر روی تخته لباسشویی شوند.

اولین ماشین لباسشویی برقی به صورت تجاری درسال ۱۹۰۷ میلادی در ایالات متحده فروخته شد. این دستگاه توسط شرکت تجهیزات لباسشویی هرلی الکتریک در شیکاگو تولید شده بود، تصور می شود که این اولین ماشین لباسشویی برقی ساخته شده است و هرلی را مخترع اولین ماشین لباسشویی خودکار می دانند.از این به بعد خرید ماشین لباسشویی روند صعودی گرفت.

ماشینdddd لیاسشویی قدیمی1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گونه ای که فروش ماشین لباسشویی برقی ایالات متحده در سال ۱۹۲۸ به ۹۱۳هزار دستگاه رسید. در سال ۱۹۳۲ تعداد واحدهای ارسال شده به حدود ۶۰۰هزار واحد کاهش یافت.

تا سال ۱۹۴۰، ۶۰ درصد از ۲۵میلیون خانه های شخصی در ایالات متحده دارای ماشین لباسشویی برقی بودند.

تعداد زیادی از تولیدکنندگان آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ برای ماشین های اتوماتیک (عمدتا از نوع با درب بالا) رقابت کردند.

جنرال الکتریک همچنین اولین مدل اتوماتیک خود را با بارگیری ازسمت بالا در سال ۱۹۴۷ معرفی کرد. این دستگاه دارای بسیاری از ویژگی هایی بود که در ماشین های مدرن گنجانده شده است.

اما امروزه ماشین های لباسشویی جدید بسیار پیشرفته اندفبه گونه ای  که تنوع فراوان آنها خریداران را گیج میکند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *