آژنگ نیوز: در پی کشف غذاخوری ۵هزارساله با غذا در عراق. باستان شناسان نیمکت ها، اجاق گاز و بقایای مواد غذایی را پیدا کردند که قدمت آنها به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.

دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد که باستان شناسان بقایای یک غذاخوری باستانی را با قدمتی نزدیک به ۵هزار سال در جنوب عراق کشف کرده اند. این یافته بینشی از زندگی مردم عادی را ارائه می دهد که در حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد در یک محله شهری غیرنخبگان در جنوب غربی آسیا زندگی می کردند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه پیزا در فضای غذاخوری عمومی – که شامل یک فضای باز و یک آشپزخانه بود – یک اجاق، یک نوع یخچال سفالی به نام زیر، نیمکت‌ها و ظروف ذخیره‌سازی که هنوز غذا را در خود جای می‌داد، پیدا کردند. ایسی رونالد از CNN گزارش می دهد که آنها همچنین ده ها کاسه مخروطی شکل را پیدا کردند که حاوی بقایای ماهی بود.

عراق - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این غذاخوری در لاگاش، یک سایت باستانی ۱۰۰۰ هکتاری که در دوره سلسله اولیه یک مرکز صنعتی شلوغ با ساکنان زیادی بود، کشف شد. محققان می گویند لاگاش یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرها در تمام جنوب بین النهرین بود.

هالی پیتمن، باستان شناس دانشگاه پنسیلوانیا و مدیر پروژه لاگاش در بیانیه ای از دانشگاه می گوید: «این سایت از اهمیت سیاسی، اقتصادی و مذهبی عمده ای برخوردار بود. با این حال، ما همچنین فکر می کنیم که لاگاش یک مرکز جمعیتی قابل توجه بود که دسترسی آماده به زمین های حاصلخیز و مردمی داشت که به تولید صنایع دستی فشرده اختصاص داشتند.

محققان از سال 2019 آخرین دور کاوش‌های لاگاش را انجام داده‌اند، اما قدمت کار در این مکان به دهه ۱۹۳۰میلادی برمی‌گردد. در چهار سال گذشته، محققان از مجموعه‌ای از تکنیک‌های پیشرفته برای درک بهتر این سایت استفاده کرده‌اند، از جمله گرفتن تصاویر پهپاد و انجام آنالیز مغناطیس‌سنجی. آنها همچنین نمونه‌های رسوبی را از عمق ۲ متر و نیمی زیر سطح جمع‌آوری و مطالعه کرده‌اند تا تحولات زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی سایت را در طول سال‌ها درک کنند.

زید الراوی، مدیر پروژه پروژه لاگاش در موزه پن، در این بیانیه می گوید: «این مانند باستان شناسی دوران قدیم در عراق نیست. «ما دنبال تپه‌های بزرگ نمی‌رویم تا معبدی قدیمی پیدا کنیم. ما از تکنیک‌های خود استفاده می‌کنیم و سپس، بر اساس اولویت علمی، به دنبال آنچه فکر می‌کنیم اطلاعات مهمی را به دست می‌آوریم، می‌رویم تا شکاف‌های دانش در این زمینه را ببندیم

باستان شناسان برای بررسی این غذاخوری باستانی در عمق ۵۰ سانتیمتری زیر سطح، از تکنیکی استفاده کردند که شامل حفاری بخش های افقی نازک یک به یک است. کشف این غذا خوری نشان می دهد که جامعه در لاگاش علاوه بر افراد برده و نخبگان، شامل طبقه متوسط نیز می شود.

عراق۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رید گودمن، باستان شناس دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: «این واقعیت که شما یک محل تجمع عمومی دارید که مردم می توانند در آنجا بنشینند و خورش ماهی خود را بخورند.اینجا چیزهایی وجود دارد که تاریخ بسیار رنگارنگ تری از شهر به ما می دهد

سایر اکتشافات محققان در این مکان شامل منطقه ای است که ساکنان باستانی شهر زمانی در آن سفال می ساختند، با شش کوره سرامیک، نیمکت و یک میز. آنها همچنین یک خانه خانگی پیدا کردند که حاوی یک توالت و یک آشپزخانه بود.

الراوی در این بیانیه می‌گوید: «در حین حفاری، داستانی را تحلیل و خلق می‌کنید که امیدواریم به واقعیت گذشته نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شود.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *