آژنگ نیوز: کتاب”آسیای مرکزی: تاریخ جدید از فتوحات امپراتوری تا امروز”منتشر شد.

نویسنده:ادیب خالد

جلد گالینگور

شومیز

قیمت:

۲۷.۹۵ دلار / ۲۲.۰۰ پوند

منتشر شده (آمریکا):

۲۹ نوامبر ۲۰۲۲

منتشر شده (انگلستان):

۲۰ دسامبر ۲۰۲۲

صفحات:۵۷۶

درباره کتاب

در این کتاب تاریخچه اصلی آسیای مرکزی و چگونگی شکل گیری آن توسط رویدادهای جهان مدرن،را میتوان مطالعه کرد.

آسیای مرکزی اغلب به عنوان سرزمینی دورافتاده و غیرقابل دسترس در حاشیه تاریخ مدرن دیده می شود. این کشور با احتساب ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و استان سین کیانگ چین، در واقع در چهارراه رویدادهای جهانی قرار دارد. ادیب خالد اولین تاریخ جامع آسیای مرکزی را از اواسط قرن هجدهم تا امروز ارائه می دهد و نیروهای تاریخی را که منطقه را تحت حکومت امپراتوری و کمونیستی شکل داده اند، روشن می کند.

آسیا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مردم آسیای مرکزی که عمدتاً مسلمان با جمعیت کوچ نشین و ساکن بودند، پس از دهه ۱۷۰۰ تحت حکومت روسیه و چین قرار گرفتند. خالد نشان می دهد که چگونه فتوحات خارجی، آسیای مرکزی را به مبادلات جهانی کالاها و ایده ها پیوند می دهد و ارتباطات بیشتری را با جهان گسترده تر ایجاد می کند. او چگونگی برخورد امپراتوری های چینگ و تزار با ناهمگونی قومی را بررسی می کند و تلاش های کمونیست های شوروی و چین را برای مدیریت تفاوت های ملی و فرهنگی مقایسه می کند. او پیوندهای عمیق بین بخش‌های «روسی» و «چینی» آسیای مرکزی را که تا به امروز ادامه دارد، برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سین‌کیانگ علی‌رغم روابط پرآشوب و آسیب‌زا با چین معاصر، بخشی جدایی‌ناپذیر از آسیای مرکزی باقی مانده است.

“تاریخ اساسی” در مورد یکی از متنوع ترین و از نظر فرهنگی پرجنب و جوش ترین مناطق کره زمین ست.این کتاب پانوراما نشان می دهد که چگونه آسیای مرکزی عمیقاً توسط نیروهای مدرنیته شکل گرفته است، از استعمار و انقلاب اجتماعی گرفته تا ناسیونالیسم، مدرنیزاسیون تحت رهبری دولت، و مهندسی اجتماعی.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *