آژنگ نیوز: آبشار ویکتوریا، آبشار تماشایی که در میانه راه رودخانه زامبزی، در مرز بین زامبیا در شمال و زیمبابوه در جنوب قرار دارد. این آبشار،از عرض و عمق دو تقریباً برابر آبشار نیاگارا است. تمام عرض رودخانه زامبزی را در یکی از عریض ترین نقاط آن بیش از ۱۷۰۰ متر می پوشاند. در آبشارها، رودخانه از فراز یک پرتگاه به ارتفاع حداکثر ۱۰۸ متر فرو می‌ریزد. دبی متوسط آبشار تقریباً ۹۳۵ متر مکعب در ثانیه است. ستون‌های کف کرده آب  را می‌توان از کیلومترها دورتر دید، زیرا در اوج فصل بارندگی، بیش از پانصد میلیون متر مکعب آب در دقیقه از لبه، به عرض نزدیک به دو کیلومتر، به دره‌ای بیش از صد متر سقوط می‌کند.

کاشف بریتانیایی دیوید لیوینگستون اولین اروپایی بود که آبشار را در۱۶ نوامبر ۱۸۵۵ دید .او آنها را به نام ملکه ویکتوریا بریتانیا نامگذاری کرد. البته پیش از آن قبیله کولولو که در دهه ۱۸۰۰ در این منطقه زندگی می کردند، آن را با نام «Mosi-oa- Tunya» – «به معنی دودی که رعد و برق می زند» توصیف کرد. به عبارت مدرن تر،آبشار ویکتوریا به عنوان بزرگترین پرده آب در حال سقوط در جهان شناخته می شود.

در حقیقت آبشار ویکتوریا منظره ای دیدنی از زیبایی و عظمت الهام بخش را بر روی رودخانه زامبزی ارائه می دهد که مرز بین زامبیا و زیمبابوه را تشکیل می دهد.

ویکbbbbbbتوریا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این منطقه بیش از ۶۸۶۰ هکتار وسعت دارد که نسبتاً دست نخورده و به اندازه کافی برای حفظ فرآیندها، عملکردها و فعل و انفعالات طبیعی متنوع از جمله آبشار، دره ها، اکوسیستم رودخانه، محل پرورش، زیستگاه یا پایگاه فرود گونه های پرندگان مهاجر در معرض خطر انقراض در نظر گرفته می شود.

علاوه بر خود آبشارها که اکنون گردشگران را از تمام نقاط جهان جذب می کند، پارک ملی آبشار ویکتوریا (زیمبابوه) و پارک ملی Mosi-oa-Tunya (زامبیا) پر از دیدنی های مختلف است همچنین  امکانات تفریحی متعدد نیز در این منطقه ارائه می شوند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *