آژنگ نیوز: سی تی اسکن اسرار مومیایی “پسر طلایی” مصر باستان و رسوم تاریخی ایران را فاش می کند. محققان بقایای مومیایی “پسر طلایی” را با تکنیک های جدید سی تی اسکن برای کشف اسرار آن تجزیه و تحلیل کرده اند.

سی تی اسکن برای کشف اسرار بقایای مومیایی شده ۲۳۰۰ ساله یک نوجوان مصری باستان، به نام مومیایی “پسر طلایی” استفاده شده است. پسر طلایی نام خود را به خاطر چهل و نه طلسم گرانبهایی که بدن او را زینت داده بودند به دست آورد.

این مومیایی در سال ۱۹۱۶میلادی در محل دفن مورد استفاده بین ۳۳۲ قبل از میلاد و ۳۰قبل از میلاد در ناگ الحسی در جنوب مصر کشف شد. با این حال، بقایای مومیایی شده تا چندی پیش مورد بررسی قرار نگرفتند، زمانی که آنها را از زیرزمینی در موزه مصر قاهره بیرون آوردند و توسط تیمی از دانشمندان اسکن شدند.

پسر طلایی که بود؟

با استفاده از سی‌تی‌اسکن، تیم تحقیقاتی می‌تواند مومیایی را بدون برداشتن هیچ یک از پوشش‌های کتانی آن بررسی کند. بر اساس این یافته ها، سحر سلیم، استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره، به این نتیجه رسید که این پسر متعلق به یک خانواده ثروتمند است.

تیم تحقیقاتی دریافتند که بدن پسر نوجوان با زینت های گرانبها تزئین شده بود که برای محافظت از متوفی در قلمرو مردگان طراحی شده بود.

مومیایی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سلیم، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «بسیاری از آنها از طلا ساخته شده بودند، در حالی که برخی از سنگ های نیمه قیمتی، خاک رس پخته شده یا فیانس ساخته شده بودند. هدف آنها محافظت از بدن و نشاط بخشیدن به آن در زندگی پس از مرگ بود.

کارشناسان انواع طلسم در کنار بقایای مومیایی شده پیدا کرده اند. یک اسکراب طلایی قلب در گلوی پسر طلایی فرو رفته بود و یک زبان طلایی در دهان او گذاشته شده بود.

سلیم گفت که این طلسم ها «به زیبایی در آرایشی منحصر به فرد از سه ستون بین چین های بسته بندی و داخل حفره بدن مومیایی طراحی شده اند. اینها عبارتند از: چشم هوروس، اسکاراب، طلسم افق، جفت، گره ایزیس و غیره.

سی تی اسکن همچنین نشان داد که پسر مومیایی شده احتمالاً حدود چهارده تا پانزده سال داشته که درگذشته اشت. این نظریه  بر اساس عدم وجود دندان عقل و میزان جوش خوردن استخوان در بقایای اسکلتی وی مشخص شد.

حدس و گمان

سی تی اسکن همچنین جزئیات جالبی را نشان داد که تیم تحقیقاتی و سایر مصرشناسان را با سؤالات بیشتری روبرو کرده است. بر اساس تحلیل دیجیتال، این پسر ختنه نشده بود. این در واقع در میان مصریان باستان نادر بود.

در واقع، همانطور که در یک مطالعه اشاره شد، ختنه “به خوبی در صحنه های نشان دهنده روی مقبره ها و همچنین در بقایای فیزیکی مردم مصر از دوره های مختلف ثبت شده است.”

پروفسور سلیمه اکرام، رئیس مصر شناسی دانشگاه آمریکایی در قاهره، اظهار داشت: «فقدان ختنه جالب است زیرا ممکن است چیزی در مورد قومیت او به ما بگوید – مصری ها معمولاً قبل از سن ۱۳سالگی ختنه می شدند.

اکرام ادامه داد: «این موضوع ممکن است نشان دهد که خارجی‌ها شیوه‌های دفن مصری را اتخاذ کرده‌اند – و ما می‌دانیم که ایرانیان باستان این کار را میکردند. مصر شناسان اکنون حدس می زنند که آیا پسر طلایی می توانست نوبیایی، یونانی، ایرانی یا خارجی از آسیای صغیر نزدیک باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که او یک مصری بوده باشد که به دلیل نامشخصی از عرف معمول پیروی نکرده است.

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *