“آژنگ نیوز”:کدام کشورها بیشترین سیگاری را دارند؟در حالی که تبلیغات فراوانی در خصوص  مصرف سیگار در دنیا دیده  میشود. باید بدانیم که استعمال دخانیات برای قرن های متمادی یکی از عناصر اصلی بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان بوده است. با این حال امروزه، اثرات نامطلوب و بیماری های مرتبط با استنشاق تنباکو به طور گسترده ای شناخته شده است و کمپین های فعالی در سراسر جهان برای کاهش میزان مصرف سیگار در هر جامعه ای راه اندازی شده است. در حالی که نرخ کلی سیگار کشیدن قطعا در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است، چندین کشور هنوز هم تعداد نسبتا بالایی از سیگاری های فعال دارند.

میانمار

درکشور آسیای جنوب شرقی میانمار که تا سال ۱۹۸۹ میلادی به طور رسمی با نام برمه شناخته می شد، نرخ مصرف سیگار ۴۵.۵۰ درصد است. با جمعیت ۵۷.۵ میلیون نفری، بسیار شگفت انگیز است که کشوری با چندین محدودیت عمومی برای استعمال دخانیات همچنان تعداد بالای سیگاری ها را دارد. به نظر می رسد ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر تعداد کل افراد فعال سیگاری نداشته باشد.

سیگ222222222اری۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شیلی

شیلی که تنها کشور آمریکای جنوبی که در فهرست کشورهایی است که بیشترین سیگاری ها را دارد، حدود ۴۴.۷۰درصد از جمعیت آن را سیگاری های فعال گزارش کرده اند. شیلی که حدود ۱۸.۴ میلیون نفر جمعیت دارد، قوانین محدودکننده زیادی دارد که هدف آن به حداقل رساندن سیگار کشیدن در اماکن عمومی است. چندین مالیات برمصرق  تنباکو ، همراه با ممنوعیت استعمال دخانیات در حمل و نقل عمومی و اماکن عمومی سرپوشیده وضع شده است. این تلاش‌ها نسبتاً موفقیت‌آمیز بوده است، اما شیلی همچنان میزان نسبتاً بالایی از سیگار کشیدن را حفظ می‌کند، به‌ویژه در مقایسه با همسایگان خود در آمریکای جنوبی.

لبنان.

لبنان تنها کشور خاورمیانه در فهرست برتر دارای سیگاری ها است که نرخ سیگاری فعال آن ۴۲.۶۰ درصد است. لبنان که نزدیک به ۵.۳میلیون نفر زندگی می کند، بالاترین نرخ سرطان ریه را در خاورمیانه دارد که مطمئناً با نرخ بالای سیگار ارتباط دارد. در واقع این کشور همچنین یکی از بالاترین نرخ سیگار کشیدن جوانان در جهان را دارد که طبق داده های سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۶۵ درصد از پسران و ۵۵ درصد از دختران سیگار می کشند.

صربستان

از حدود ۶.۷ میلیون نفر ساکن کشور بالکان صربستان، ۴۰.۶۰ درصد سیگاری فعال هستند. بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس در صربستان را می توان به دلیل استعمال دخانیات ردیابی کرد که حدود ۵۸ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های قلبی عروقی است. اگرچه قوانینی برای محدود کردن استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی وضع شده است، اجرای ضعیف و نگرش ضعیف جامعه نسبت به محدود کردن میزان مصرف سیگار، صربستان را به یکی از تنها سه کشور اروپایی در فهرست کشور های دارای سیگاری برتر تبدیل کرده است.

بنگلادش

بنگلادش دارای جمعیتی بالغ بر ۱۶۵.۱ میلیون نفر است که ۳۹.۱۰ درصد از آنها سیگاری فعال هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۱۴ درصد از کل مرگ و میر سالانه در بنگلادش به استنشاق تنباکو نسبت داده می شود. از جمله بیماری های قلبی و ریوی، سرطان و سکته مغزی، سیگار کشیدن در واقع یکی از دلایل اصلی نگرانی برای بسیاری از بنگلادشی ها بوده است.

سیگا222ری۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

. یونان

از نظر  آماری در مقایسه با بنگلادش، ۳۹.۱۰ درصد از جمعیت یونان سیگاری‌های فعال هستند. اما با جمعیتی نزدیک به ۱۰.۴ میلیون نفر، این درصد بسیار برجسته تر است. یونان با بالاترین میزان مصرف سیگار در کل اتحادیه اروپا است. داده های چندین نظرسنجی نشان می دهد که ۴۴ درصد از جمعیت هرگز سیگار نکشیده اند. علیرغم چندین کمپین و قوانین ضد سیگار، یونانی ها سطح بالای مصرف تنباکو خود را حفظ کرده اند.

بلغارستان

بلغارستان با ۳۸.۹۰ درصد از جمعیت که به عنوان سیگاری فعال شناخته می شوند، فهرست کشورهای دارای بیشترین سیگار را تکمیل می کند. بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی،بلغارستان با جمعیت ۶.۵ میلیون نفری آن، بیش از ۱میلیون مرگ زودرس در این کشور را می توان به دلیل استعمال دخانیات نسبت داد. مردان بلغاری با ۴۳ درصد، بخش عمده سیگاری‌های فعال در این کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی که زنان سیگاری فعال حدود ۲۷ درصد را تشکیل می‌دهند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *