“آژنگ نیوز”:قدیمی ترین موزه اسباب بازی بریتانیا در حال تعطیلی است و امکان دارد کاملا درهای خود را بندد وتا زمانی که موزه اسباب‌بازی پولاک خانه جدیدی پیدا کند، هزاران اسباب‌بازی تاریخی در انبار خواهند ماند.

برای بیش از ۵۰ سال، موزه اسباب‌بازی پولاک یک مکان شاد در منطقه فیتزرویا لندن بود، ویترین رنگارنگ آن بازدیدکنندگان را به کاوش در مجموعه عظیم اسباب‌بازی‌های تاریخی در داخل آن دعوت می‌کرد. تئاترهای اسباب‌بازی ویکتوریایی، عروسک‌های مومی عتیقه، اسباب‌بازی‌های حلبی دوران جنگ و یک موش سفالی مصری باستان از جمله مصنوعات متنوعی بودند که اتاق‌ها و پله‌های پیچ در پیچ موزه را پوشانده بودند.

اما همانطور که تام سیمور از روزنامه هنر گزارش می دهد، آینده پولاک – قدیمی ترین موزه اسباب بازی بریتانیا – اکنون در خطر است.

بر اساس بیانیه‌ای، موزه در مکان فیتزرویا، جایی که دو ساختمان تاریخی مربوط به قرن‌های ۱۸ و ۱۹ را در خود جای داده بود، «نتوانسته درباره آینده پایدار مذاکره کند». پولاک رسما درهای خود را بسته است و هزاران اسباب بازی که مجموعه آن را تشکیل می دهند در انبار قرار داده شده اند.

موزه 1اسباب بازی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کارولین وایتلی از Time Out می نویسد: «[من] ضرر بزرگی هستم. به هر حال، چیزی که موزه را تا این حد فریبنده کرد، تنها جذابیت مجموعه آن نبود، بلکه خود ساختمان قدیمی بود، با راهروهای باریک و پله های پیچ در پیچ.

جک فادری-تهام و امیلی بیکر، که موزه و اعتماد آن را اداره می کنند، در حال حاضر به دنبال خانه جدیدی برای مجموعه عجیب و غریب از مصنوعات و کنجکاوی پولاک هستند. اما آنها در بیانیه ای می گویند که برای احیای این موسسه، “تامین مالی عمده به صورت نقدی یا غیر نقدی مورد نیاز است.” آنها یک جمع آوری کمک مالی راه اندازی کرده اند، به این امید که حامیان به جابجایی موزه کمک کنند.

اگرچه پولاک در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد، اما داستان آن در نیمه اول قرن نوزدهم با جان کیلبی گرین، چاپگر و ناشر آغاز شد. گرین، همراه با دیگر صنعتگران، با ساخت و فروش تئاترهای اسباب بازی، که با طاق های مینیاتوری، دکورها، بازیگران و متن نمایشنامه همراه بود، از محبوبیت روزافزون تئاتر در لندن بهره بردند. در این صحنه‌های کوچک، کودکان می‌توانستند درام‌های خود را برای خانواده و دوستان اجرا کنند.

پس از مرگ گرین در سال ۱۸۶۰، صفحات چاپ او به نماینده او و سپس داماد عاملش، بنجامین پولاک، رسید. برای چندین دهه، پولاک تئاترهای اسباب بازی ارائه شده از بشقاب های گرین را چاپ و می فروخت. آلن پاورز از ایندیپندنت نوشته: در طول جنگ جهانی دوم، کتابفروشی به نام آلن کین تجهیزات چاپ را از دختران پولاک خریداری کرد و سعی کرد تجارت را «با استعدادی بیشتر از آنچه که سال‌های ریاضت پس از جنگ می‌توانست پشتیبانی کند» احیا کند.

در آستانه سقوط مالی، این سرمایه گذاری تاریخی توسط یکی از مشتریان کین، مارگریت فادری، نجات یافت. او در حالی که سعی می‌کرد قسمتی از تئاتر اسباب‌بازی پسرش را پیدا کند، به حسابداری رسید که مشکلات کسب و کار را به او گفت. به گزارش ایندیپندنت، حسابدار به او گفت: “من فکر می کنم صدها هزار نفر در انبار هستند، خانم، اما کسی نیست که بتواند آنها را برای شما جستجو کند.” “البته، فکر می‌کنم اگر می‌خواهید، می‌توانید کل آن را بخرید.”

فادری، نویسنده و قهرمان هنرهای عامه پسند، تصمیم گرفت تمام سهام Keen را بخرد و فروشگاهی در کاونت گاردن لندن راه اندازی کند. او همچنین موزه‌ای را برای تکمیل مغازه تأسیس کرد و آن را با کمک‌های مالی دوستان و چیزهایی که در طول سفر به دست آورده بود، تهیه کرد. تئاترهای اسباب بازی ایجاد شده توسط گرین، پدر ناخواسته موزه، نقطه قوت منحصر به فرد این مجموعه است.

پولاک در وب سایت خود توضیح می دهد: “موزه موفقیت بزرگی بود و جامعه ای از حامیان، مشتریان و مشتریان را به خود جلب کرد.” “… برای 10 سال، موزه از یک اتاق زیر شیروانی کوچک در خیابان Monmouth تا سطح یک موزخ مهم در کنارخیابان رشد کرد.”

پولاک در سال ۱۹۶۹ به مکان فیتزرویا نقل مکان کرد، جایی که در گوشه خیابان قرار داشت تا زمانی که بسته شد. به گفته روزنامه آرت، بیکر و فادری-تاتهام می گویند که پایان یافتن فیلم موزه اسباب بازی  “دلخراش” است – اما آنها امیدوارند که “این یک تغییر صحنه باشد و نه آخرین عمل.”

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *