“آژنگ نیوز”:چه کسی میتواند یک فرد مفید باشد؟این سوال برای همه مطرح است.چون هیچ انسانی نیست که در جستجوی مفید بودن نباشد.یک فرد دانشگاهی در پاسخ به این سوال در مورد فرد مفید چنین اظهار نظر کرده است:

“اگرسخت مطالعه کنید میتوانید یک فرد مفید در جامعه باشید.” اما این جمله اشکالاتی دارد.پیام این ایده چنین است :کسی که سخت مطالعه می کند و تحصیلات دانشگاهی( شاید تا مقطع کارشناسی ارشد)دارد، فرد مفیدی خواهد بود.آیا این بدان معناست که کسی که سخت مطالعه نمی کند،تحصیلات عالی نداردفرد مفیدی نخواهد بود؟ با این کار، تصاویر مارک زاکربرگ و بیل گیتس به ذهن خطور می کند. کسانی که تحصیلات عالی نداشتند اما کارهای بزرگی کردند.

برای آگاهی با ابعاد دیگری از یک انسان مفید به یک برش از یک رمان اشاره میکنم: مادری به دخترش زنگ می‌زند و به او می‌گوید که خوشحال است که پس از تشخیص بیماری لاعلاجش دنیا را ترک می‌کند.زیرا او به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.تازه این زن  شغل مهمی هم نداشته وبه عنوان دستیاریک دکه ساندویچ فروشی کار می کند وضمنا دخترش هم  او را ترک کرده بود. با این حال این مادر در بیانش کاملا صادق بوده است.البته اغلب افراد متوجه نمیشوند این مادر چرا خودش را با این همه بدبختی مفید میداند. حتی دخترش نیز تعجب می کند، تا اینکه بعداً متوجه می شود که مادرش به چه فکر می کرده است.

این مادریک نمونه از والدینی است که به فرزندانشان عشق ورزیده و برای آنها  فداکاری میکنند.آنها فکر می‌کنند با بزرگ کردن فرزندش بدور از هر انحراف و ناکامی،تفاوت بزرگی در جامعه ایجاد کرده اند.

این والدین برای ایجاد تفاوت، زیاد درس نمی خوانندتا تحصیلات عالیه داشته باشند یا  یک وب سایت شبکه اجتماعی آنلاین ایجاد نمی کنند تا تصور کنند که چون دنیا را تغییر میدهند،انسانی مفید اند.این والدین با به دنیا آوردن یک فرزند سالم  فقط زندگی را خلق می کنند وخلق آن زندگی،آنها را فردی مفید معرفی می کند.

در مجموع یک فرد مفید بودن یک اصطلاح بسیار قابل بحث است. یک فرد می تواندموسس یک کارخانه باشد ،یا یک مخترع که با اختراعش زندگی مردم را تغییر داده است،یا می تواد نظافتچی باشید که اطمینان می دهد همه از یک توالت تمیز استفاده میکنند.بنابر این اغلب ما فکر می کنیم که “مفید” بودن و “کمک کردن به جامعه” به معنای عضویت در گروهی است که زندگی بسیاری را تغییر می دهد.

امااگر بتوانیم زندگی تنها یک نفر را تغییر دهیم،این خود سهم بزرگی است. مثلا یک نویسنده کتابی را منتشر میکند،بچه هایی که این کتاب را می خوانند احترام بیشتری به والدین خود میگذارند.

م1فید - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بنابر این روشن است که اقدامات کوچک می تواند بسیارمفید باشد.برای کمک به جامعه لازم نیست پُست وموقعیت مهم و بالایی داشت باشید.هرکسی میتواندبه زندگی خود نگاه کند و فکر کند که چه کارهای کوچکی می تواند انجام دهد که می تواند به دیگران کمک زیادی کند.

به طور کلی درجوامع ،اعضای جامعه مسئولیت کمک به دیگران و بهبود وضعیت زندگی را دارند. افرادی که در این مسیر بهتر عمل میکنند مفید تر هستند. به همین جهت وقتی فرصتی برای کمک به فرد دیگری در جامعه خود فرصت  پیدا کردید،کمک کنید.

زیرا دوستان، خانواده و همکاران ما اعضای جامعه هستند و ما می توانیم با نشان دادن حمایت عاطفی به آنها کمک کنیم. هرکاری برای کمک به دیگران انجام میدهیم اگر با عشق علاقه و مهربانی باشد میتواند به عنوان نشانه مفید بودن یک فرد در نظر گرفته شود.

اما باید بدانیم  که در کمک به دیگران برای نشان دادن موفقیتمان؛ زیاده روی نکنیم.مقدار بیش از حد محبت اغلب به اشتباه “ترحم به کسی” تعبیر می شود. هدف از ابراز محبت،نهایتا تشویق با هم بودن،اما بدون ایجاد عقده حقارت در دیگران است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *