“آژنگ نیوز”:از نظر جمعیتی، جمعیت جهان، تعداد کل انسان هایی است که در حال حاضر زندگی می کنند. طبق تخمین سازمان ملل متحد در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی جمعیت انسانها از مرز ۸ میلیارد گذشت. بیش از ۲۰۰هزار سال از ماقبل تاریخ و تاریخ بشر طول کشید تا جمعیت بشر به یک میلیارد برسد .اما در مرحله بعدی تنها ۲۱۹ سال سپری شد تا جمعیت به ۸ میلیارد نفر رسید.

تا زمان ناپلئون، در هر زمان کمتر از ۱ میلیارد نفر روی زمین زندگی می کردند. از زمان جنگ جهانی دوم، هر ۱۲ تا ۱۵ سال یک میلیارد نفر به جمعیت جهان اضافه می شود. جمعیت جهان امروز بیش از دو برابر سال ۱۹۷۰میلادی است.

جمع1یت1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سازمان ملل متحد هر دو سال یک بار پیش بینی هایی را برای رشد جمعیت در آینده انجام می دهد. آخرین پیش‌بینی متوسط آن – محتمل‌ترین سناریو – جمعیت ۹.۷ میلیارد نفری در سال ۲۰۵۰ و ۱۰.۴ میلیارد نفری در سال ۲۱۰۰است.

هشت کشور تا سال ۲۰۵۰ بیش از نیمی از افزایش جمعیت پیش بینی شده را تشکیل خواهند داد: هند، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، تانزانیا، فیلیپین و مصر.
انتظار می رود هند در سال ۲۰۲۳ از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان سبقت بگیرد، زمانی که انتظار می رود جمعیت چین شروع به کاهش کند.

پیش بینی می شود ۶۱ کشور تا سال۲۰۵۰کاهش جمعیت را تجربه کنند.

بیش از نیمی از افرادی که در بقیه قرن به جمعیت جهان اضافه شده اند در جنوب صحرای آفریقا خواهند بود.

البته این نکته مهم است که در حالی که رشد جمعیت در جنوب جهانی بالاترین، و در اکثر نقاط شمال جهانی نسبتاً پایین است، مصرف، استفاده از منابع و انتشار کربن در ثروتمندترین نقاط جهان بسیار بیشتر است.این بدان معناست که تأثیر زیست محیطی جهانی هر فرد در کشورهای ثروتمند به مراتب بیشتر از کشورهای فقیر است.

نکته مهم دیگز نیز آن است که رشد بالای جمعیت هم باعث افزایش فقر می شود و هم ناشی از آن است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *