آژنگ نیوز: دبیرستان شاهپور رشت به عنوان ثانوی دارالفنون گیلان شناخته شده  ویکی ازمدارس ماندگار ایران است.

مدرسۀ متوسّطۀ نمرۀ یک که بعدها ” شاهپور” نام گرفت و امروزه دبیرستان شهید دکتر بهشتی خوانده میشود، در مهر ماه سال  ۱۲۹۸  خورشیدی در محله سبزه میدان رشت با مدیریت مرحوم محمد شبانی در عمارتی دائر شد که سالها محل چند مدرسه ابتدایی با نامهای مختلف بود.

در سال  ۱۳۱۳  زمینی وسیع در صحرای ناصریۀ سابق رشت به ساخت عمارت جدید برای مدرسۀ متوسّطۀ نمرۀ یک اختصاص داده شد. ساخت این مدرسه در سال  ۱۳۱۴ توسط یک مهندس آلمانی به نام شولتس به اتمام رسید و در ابتدای سال تحصیلی درنوزدهم مهر ماه همین سال با نام «دبیرستان شاهپور» توسّط علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ وقت افتتاح شد. این دبیرستان که در جوار میدان فرهنگ فعلی در ابتدای خیابان آزادگان قراردارد، بعد از انقلاب به “آزادگان ” و سپس” شهید بهشتی” تغییر نام داد.

دبیرستان شاپور - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مرحوم استادجعفر خمامی زاده که چندسالی مدیریت این دبیرستان را در قبل از انقلاب  برعهده داشت در کتاب تاریخچه آموزش و پرورش گیلان در رابطه با این مدرسه اورده است:” سرآغاز تشکیل این مدرسه که اولین مدرسه رشت بود، به زمانی بر میگردد که محمد ولی خان خلعتبری تنکابنی حاکم وقت گیلان، در زمان مظفر الدین شاه قاجار نخستین مدرسه رشت را به نام مدرسه “مظفریه شرافت “در یکی از خانه‌های این شهر درمحله سبزه میدان تاسیس کرد.این مدرسه تا سال هزارو دویست و نودو هشت خورشیدی، یعنی یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول همچنان دایر بود. در بحبوحه نهضت جنگل این مدرسه به خانه «حاجی داوود»(پدر استاد پورداوود) انتقال یافت. با پایان غم‌انگیز  میرزا کوچک جنگلی در آذر سال هزارو سیصد خورشیدی مدرسه نمره یک نیز کار خود را از سر گرفت.

این مدرسه بعدها با استفاده از کمک مردم به ساختمان دو طبقه‌ای در سبزه‌میدان منتقل شد و تا سال هزارو سیصدو هفت به آن، مدرسه متوسطه نمره یک می‌گفتند. سال‌های  هزارو سیصدو پنج این مدرسه توانست دانش‌آموزان را تا مقطع نهم (سوم متوسطه) آموزش دهد.

سال هزارو سیصدو شش که  مرحوم محمد علی تربیت تبریزی رییس معارف گیلان شد، کلاس دهم را نیز دایر کرد. تربیت به دانش و فرهنگ اهمیت زیادی می‌داد و خود از بانیان کتابخانه ملی رشت بود. در همین سال‌ها مدرسه نمره یک به مدرسه “شاهپور “تبدیل شد.

دکترمحمد معین مولف فرهنگ معین ، پروفسور محمود بهزاد پدر علم زیست شناسی نوین، پروفسور مجید سمیعی نابغه جراحی مغز و اعصاب جهان، پروفسورفضل الله رضا دانشمند برجسته مهندسی برق و هوشنگ ابتهاج شاعر در این مدرسه تحصیل کرده اند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *