“آژنگ نیوز”:حداقل از دو هزار سال پیش مردم بر روی آثار تاریخی یادگاری می نوشتند!دره پادشاهان در دوران باستان یک مقصد گردشگری بود. مانند امروز، گردشگران اغلب در مکان هایی که بازدید می کردند نام خود را امضا می کردند. لوکا سزیویچ سرپرست  یک پروژه  تحقیقی در بیانیه ای گفت: در میان بیش از شصت مقبره در این منطقه، حداقل در ده دستخط یادگاری  توسط مسافران باستانی وجود دارد.

مصر یادگاری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او و همکارانش از مؤسسه باستان‌شناسی در دانشگاه ورشو، گرافیتی‌های باستانی را با جزئیات بیشتری بررسی کرده‌اند و امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد آنچه مسافرانِ یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های جهان، در مورد یادبود فرمانروایانی که مدت‌ها مرده بودند،ارایه کنند. اگرچه این اقدام توسط برخی به عنوان خرابکاری در مکان های تاریخیِ ارزشمند تلقی می شود، اما محققان لهستانی معتقدند که این پیام ها از سوی شهروندان عادی دوران باستان می تواند دریچه جدیدی به گذشته باز کند.

مقبره رامسس ششم، که از ۱۱۴۵ تا ۱۱۳۷ قبل از میلاد سلطنت کرد، به دلیل تنوع زیاد و تعداد زیاد چنین خط‌هایی که در آن وجود داشت، انتخاب شد.

بیش از یک هزار کتیبه پیدا شده است که در اطراف مقبره ۱۰۰ متری بریده شده در بستر سنگی پراکنده شده است. برخی از آنها معادل «جان اسمیت اینجا بود» هستند که نام بازدیدکنندگان به یونانی یا کمتر به لاتین نوشته شده است.

مصر یادگاری2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گفته لوکا سزیویچحتی مکالمات بین برخی از بازدیدکنندگان نیز در این یادگاری ها ثبت شده است. بر اساس یکی از دستخطها، یکی از بازدیدکنندگان مقبره را تحسین کرده و خط هیروگلیف را خوانده است.

بازدیدکننده دیگری در زیر نظر داد: “من نمی توانم این نوشته را بخوانم!”

در زیر آن، مسافر سومی نوشت: “چرا برایت مهم است که نمی توانی هیروگلیف ها را بخوانی، من نگرانی شما را درک نمی کنم!”.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *