“آژنگ نیوز”:استرسِ پول مشکل امروزین جامعه است که میتواند موجب تضعیف سلامت روان افراد شود.به بیان دیگر وضعیت سلامت روان در مورد رضایت شغلی و میزان در آمد حاصله از فعالیت شغلی از موضوعاتی است که بسیاری از جوامع و از جمله جامعه ما با آن مواجه است.

برای اینکه بدانیم این مشکل دارای چه شکل و جنبه ای است میتوانیم در ابتدا به صورت موردی به تحقیقی که در این خصوص در مورد وضعیت بیش از چهل کشور دنیا صورت گرفته نگاهی بیاندازیم. درنظرسنجی‌های انجام گرفته  آمده:

برای میلیون‌ها تن از افراد شاغل، دوران پس از کورونا  فقط به معنای درگیری بایک بیماری نبود بلکه ، از دست دادن شغل ، غم و اندوه برای  فقدان درآمد، عدم اطمینان شغلی  نتایج اصلی این موضوع بود.

براساس این تحقیق که در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی انجام گرفته بود ۴۶ درصد از کارگران در اروپا وآمریکا به دنبال شغل جدید بوده اند، و از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر به طور کلی به فکر یک شغل جدید یا تغییر شغل در سال ۲۰۲۲هستند. اصطلاح “استعفای بزرگ” به دلیل  ترک شغل از سوی کارمندان( با آمار بی سابقه و بالا)رایج شده است.زیرا کارگران به دنبال دستمزد بهتر، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود تعادل بین کار و زندگی و مزایای بیشتر (خواه مالی، مرتبط با سلامت روان یا موارد دیگر) هستند.

پولها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما برای همه مردم انجام این تغییرات امکان پذیر نیست؛ به همین سبب در برخی از جوامع این نگرانی به شکل دیگری پدیدار شد. از جمله در کشور ما نگرانی‌های مالی به‌عنوان بزرگترین منبع استرس برای مردم بوده است.

البته مشکلات متعددی در زندگی وجود دارد، اما مشکل پول ،بیشتردر ذهن ها باقی می ماند. به طوری که تقریباً از هر ۳نفر در دنیا ۱ نفر (۳۱٪) می‌گویند که هر روز نگران امور مالی خود هستند.

دلیل اصلی و اولیه و بینادین  مشکلات پولی آن است که  موجب شکل گیری  نگرانی برای تامین نیازهای اولیه مانند غذا و مسکن بوده است. علاوه بر این، کسانی که مشکلات مالی را به عنوان بزرگترین منبع استرس خود ذکر می کنند، بیشتر از خواب ضعیف (۶۱٪ ) تغییر در اشتها (۳۶٪ ) و دیدگاه منفی از خود (۲۷٪ ) رنج می برند.

علاوه برمشکل بی پولی ،مسئله بعدی محیط های کاری پر استرس است که می توانند به سلامت روان افراد آسیب برساند. کسانی که به فکر ترک شغل می افتند، بیشتر اذعان می‌کنند که شغلشان بر سلامت روانشان اغلب به شیوه‌ای بد تأثیر می‌گذارد. همچنین تداوم این وضعیت مشکل بعدی یعنی فرسودگی شغلی را بوجود می آورد.

فرسودگی شغلی

از آنجایی که  انجام کار به نحو قابل توجهی به امور مالی گره خورده است، این عوامل استرس زا به روش هایی در هم تنیده می شوند که تأثیرات قابل توجهی در زندگی روزمره باقی میگذارند.

بنابراین با توجه به استرس‌های دائمی پیرامون زندگی کاری ونیاز مردم به تأمین مخارج خود و عزیزانشان،همچنین ضرورت تأمین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، پس‌انداز برای خانه یا دوران بازنشستگی؛ جای تعجب نیست که ۵۸ درصد از کارکنان فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند.

این اعداد برای افرادی که به صورت روزانه نگران امور مالی خود هستند، افزایش می‌یابد، به طوری که ۶۸ درصد از اینگونه افراددر سال گذشته،فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند .

پول۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نهایت برای افرادی که در جهت حفظ معیشت خود به کار ثابت متکی هستند، به نظر می رسد درهم تنیدگی نگرانی های مالی و استرس شغلی، فرسودگی شغلی را اجتناب ناپذیر می کند. با توجه به اینکه نگرانی های مالی به طور قابل درک در اولویت قرار دارد، توانایی افراد برای دستیابی به شغل ، به عنوان وسیله ای برای شادی شخصی، رضایت و عزت نفس، ممکن است تحت فشار قرار گیرد. زیرا این ارزش ها به نفع نیازهای فوری تر، مانند آوردن غذا به خانه و پرداخت هزینه های زندگی از بین می روند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *