“آژنگ نیوز”:در آغاز دهه بیست و سی هجری شمسی در ایران با شکل گیری فعالیت های صنعتی که اگر چه شکل ابتدایی داشت ،اما ضرورت طراحی برنامه و تدوین برنامه ها برای شکل بخشیدن درست به فعالیت های صنعتی اهمیت بسیاری یافته بود. در این زمان آنچه اهمیت داشت تهیه اطلاعات راجع به امور صنایع و معادن و کارخانه های موجود در کشور و صنایع و معادن و کارخانه هایی که ممکن بود بعدا دائر شود .این اطلاعات و آمار باید به گونه ای جامع در خصوص تمامی صنایع تهیه می شد تا در وقت مناسب بتوان بر اساس آن در خصوص بهبود اوضاع صنعتی و برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده اظهار نظر کرده و اقدام لازم را در جهت ارتقا سطح دانش صنعتی به کار گرفت. از طرف دیگر از  این اطلاعات در جهت طراحی قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به صنعت نیز می‌توانستند بهره بگیرند. مجموعه این نیازها تشکیل یک مجموعه برای صنعت را به عنوان یک ضرورت مطرح ساخت .به همین منظور اقداماتی در جهت تشکیل شورای صنعتی ایران انجام گرفت.

شورا۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 در روز پنجشنبه پانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۲۵ به دعوت ریاست اتاق بازرگانی ،عده‌ای از نمایندگان و صاحبان کارخانجات مختلفی که در تهران قم سمنان و قزوین فعالیت می‌کردند ،در ساعت ۵ بعد از ظهر م در حل اتاق بازرگانی حضور یافتندپه و  در این خصوص نکاتی را مطرح کردند. هدف از تشکیل شورای صنعتی بهبود اوضاع کارخانه ها حل و رفع اختلافات کارگران حفظ حقوق سهامداران و کارگران و توسعه امور صنعتی و تکمیل اوضاع فنی کارخانجات و پیروی از سیاست دولت و همکاری با شورای اقتصاد بود.  در ادامه بحث ها و گفتگوها آقای نیک پور رئیس اتاق بازرگانی از اعضای حاضر در گیری نمود در خصوص تشکیل شورای صنعتی ایران و به اتفاق آرا تشکیل این شورا تصویب شد. هیئت موسس این شورا عبارت بودند از آقای مهران نماینده شرکت ریسمان ریسی  سمنان. اکبر قزوینی شرکت پشم ریسی قزوین  انیسی کارخانه کبریت سازی میهن ،نبیل سمیعی و یمین اسفندیاری نمایندگان شرکت سهامی کل تلفن ایران حسن نامور نماینده کارخانه ریسندگی صنیع الدوله تهران ،حاج محمد حسین بلور فروشان کارخانه ورشو سازی تهران و نمایندگان شرکت‌های سهامی بلور، کارخانه چرم سازی تهران، نمایندگان کشبافان و پارچه بافان .

با شکل گیری هیئت موسس از سایر  کارخانه جات نیز دعوت به عمل آمد که در این شورا شرکت نمایند. در جلسات بعدی حسن کوروس نماینده کارخانه چرم سازی تهران به عنوان رئیس شورای صنعتی انتخاب شد و مقرر گردید هفته ای دو روز در روزهای پنجشنبه و دوشنبه بعد از ظهر جلسات شورا در محل اتاق بازرگانی تشکیل جلسه داده و به کار خود ادامه دهند.

 به منظور اجرایی شدن برنامه ها و گسترش فعالیت ها، آقایان حسن نامور و  بلور فروشان و منصوریان نیز انتخاب شدند.  تا  با مشارکت نمایندگان شورای متحده کارگران کمیسیون تشکیل داده و در حل اختلاف کارگران با کارخانه جات همکاری نمایند.

پس از فعال شدن این شورا تصویب شد که آقایان مهران انیسی و مختاری اساسنامه و آیین نامه شورای صنعتی ایران را با رعایت اصول بین المللی کار و توجه به اوضاع و احوال اجتماعی و صنعتی کشور ایران تهیه کرده و در جلسه شورا برای تصویب مطرح نمایند .

شورا۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بعد از انجام مذاکرات   و بحث  های مختلف، اساسنامه شورای صنعت ایران نیز در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۵ به تصویب رسید و شورای صنعتی ایران برای مدت نامحدود تاسیس و تشکیل گردید .مرکز شورای صنعتی ایران در تهران بود و شعب آن نیز در شهرستان‌ها و استان‌ها به تدریج تاسیس شد.

 مهمترین هدف اساس نامه شورای صنعتی ایران در ماده  یکم   آن به این شرح مطرح شده است :ماده ۱ به منظور حفظ و حمایت و ترقی و توسعه صنایع موجود در ایران و تشویق در ایجاد صنایع جدید و اهتمام و اشتراک در تعیین حدود کارگران و کارفرمایان و حل اختلافات آنان و تامین حقوق هر دو دسته و انجام وظایفی که در این اساسنامه مقرر است از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۵ شورای صنعتی ایران تشکیل می شود.

در نهایت برای سالهای بعدی تشکیل این شورا موجب گردید که برنامه‌ریزی در حوزه صنایع معطوف به تشکیل گروه های تخصصی و نیز تدوین آیین نامه ها مقررات مختلفی گردد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *