تاریخچه روزنامه نگاری چاپی در آمریکا، در حقیقت اندکی پس از اختراع دستگاه چاپ میتواند مورد توجه قرار گیرد.

از این رووقتی صحبت از تاریخ روزنامه نگاری می شود، همه چیز با اختراع ماشین چاپ متحرک توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم شروع می شود. با این حال، در حالی که انجیل ها و سایر کتاب ها جزو اولین چیزهایی بودند که توسط دستگاه اختراعی گوتنبرگ تولید شد، تا قرن هفدهم بود که اولین روزنامه ها در اروپا توزیع شدند.

اولین نشریه ای  که به طور منظم منتشر می شد، دو بار در هفته در انگلستان توزیع شده و نامش The Daily Courantبود.

یک حرفه جدید در یک کشور نوپا

البته در آمریکا، تاریخ روزنامه نگاری به طور جدایی ناپذیری با تاریخ خود کشور در هم آمیخته است. اولین روزنامه در مستعمرات آمریکا – Publick Occurrences به مدیریت بنجامین هریس بود که در Foreighn و Domestick – در سال ۱۶۹۰ منتشر میشد. اما بلافاصله به دلیل نداشتن مجوز لازم تعطیل شد.

جالب توجه است که روزنامه هریس از شکل اولیه مشارکت خواننده استفاده می کرد. این کاغذ روی سه ورق کاغذ به اندازه لوازم التحریر چاپ شد و صفحه چهارم آن خالی گذاشته شد تا خوانندگان بتوانند اخبار خود را اضافه کنند و سپس آن را به شخص دیگری منتقل کنند.

بسیاری از روزنامه های آن زمان مانند روزنامه هایی که امروز می شناسیم، لحن عینی یا خنثی نداشتند. در عوض، آنها نشریاتی به شدت حزبی بودند که علیه ظلم و ستم دولت بریتانیا سرمقاله درج می کردند، که این کشور  به نوبه خود تمام تلاش خود را برای سرکوب مطبوعات انجام داد.

یک مورد مهم

در سال ۱۷۳۵، پیتر زنگر، ناشر هفته نامه نیویورک، به اتهام چاپ مطالب افترا آمیز درباره دولت بریتانیا دستگیر و محاکمه شد. اما وکیل او، اندرو همیلتون، استدلال کرد که مقالات مورد بحث نمی توانند افتراآمیز باشند زیرا مبتنی بر واقعیت هستند.

در نهایت زنگر بی گناه شناخته شد، و این پرونده این سابقه را ثابت کرد که یک بیانیه، حتی اگر منفی باشد، اگر درست باشد، نمی تواند افتراآمیز باشد. این مورد مهم به ایجاد پایه مطبوعات آزاد در کشورهای نوپا کمک کرد.

دهه ۱۸۰۰

تا سال ۱۸۰۰ صدها روزنامه در ایالات متحده وجود داشت و با گذشت یک قرن این تعداد به طور چشمگیری افزایش می یافت. در اوایل، روزنامه‌ها هنوز بسیار جناحی بودند، اما به تدریج آنها چیزی بیش از تریبون بیان سخنانی ساده برای ناشران خود شدند.

روزنامه تاریخچه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

روزنامه ها نیز به عنوان یک صنعت در حال رشد بودند. در سال ۱۸۳۳ بنجامین دی نیویورک سان را باز کرد وپنی پرسرا ایجاد کرد روزنامه‌های ارزان قیمت روز، پر از محتوای هیجان‌انگیز که مخاطبان طبقه کارگر را هدف قرار می‌داد، موفقیت زیادی کسب کردند. با افزایش بسیار زیاد تیراژ و چاپخانه های بزرگتر برای پاسخگویی به تقاضا، روزنامه ها به یک رسانه انبوه تبدیل شدند.

این دوره همچنین شاهد تأسیس روزنامه های معتبرتری بود که شروع به بهره گیری از انواع استانداردهای روزنامه نگاری کردند که امروزه می شناسیم. یکی از این مقالات در سال ۱۸۵۱ توسط جورج جونز و هنری ریموند آغاز شد و به شیوه گزارش و نوشتن به گونه ای با کیفیت اشاره کرد. این مطالب در  نیویورک دیلی تایمز که بعدها به نیویورک تایمز تبدیل شد،منتشر میگردید.

جنگ داخلی

دوران جنگ داخلی پیشرفت های فنی مانند عکاسی را برای روزنامه های بزرگ کشور به ارمغان آورد.همچنین ظهور تلگراف به خبرنگاران جنگهای داخلی این امکان را داد تا با سرعتی بی سابقه داستان ها را به دفتر روزنامه و داخل صفحاتشان منتقل کنند.

البته خطوط تلگراف اغلب قطع می‌شد، بنابراین خبرنگاران یاد گرفتند که مهم‌ترین اطلاعات داستان‌های خود را در چند خط اول مخابره قرار دهند. این امرمنجر به توسعه سبک نوشتاری هرمی معکوس شد که امروزه درروزنامه ها رواج دارد.

این دوره همچنین شاهد تشکیل سرویس خبری آسوشیتد پرس بود که به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین چندین روزنامه بزرگ شروع شد که می خواستند اخباری را که از طریق تلگراف از اروپا می رسید به اشتراک بگذارند. امروزه آسوشیتد پرس قدیمی ترین و یکی از بزرگترین خبرگزاری های جهان است.

قرن بیستم – و فراتر از آن

روزنامه‌ها تا اواسط قرن بیستم رشد کردند، اما با ظهور رادیو، تلویزیون و سپس اینترنت، تیراژ روزنامه‌ها به آرامی اما پیوسته کاهش یافت.

در قرن بیست و یکم، صنعت روزنامه با اخراج، ورشکستگی و حتی بسته شدن برخی از نشریات دست و پنجه نرم کرده است.

در نتیجه آینده روزنامه نگاری چاپی به عنوان یک صنعت نامشخص است. در اینترنت، وبلاگ نویسی و… بسیار محبوب شده اند، اما منتقدان ادعا می کنند که اکثر وبلاگ ها مملو از شایعات و نظرات هستند، نه گزارش واقعی.

به همین جهت نشانه های امیدوار کننده ای در اینترنت وجود دارد. برخی از وب سایت ها در حال بازگشت به روزنامه نگاری قدیمی هستند، مانند VoiceofSanDiego.org، که گزارش تحقیقی را برجسته می کند، و GlobalPost.com، که بر اخبار خارجی تمرکز دارد.

در نهایت باید اذعان کرد در حالی که کیفیت روزنامه نگاری چاپی همچنان بالاست، واضح است که روزنامه ها به عنوان یک صنعت باید مدل کسب و کار جدیدی پیدا کنند تا در قرن بیست و یکم بقای خوبی داشته باشند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *