“آژنگ نیوز”:تاریخچه زیپ،بیان شگفتی یک ابزار مکانیکی است که زندگی ما را از بسیاری جهات “با هم” نگه داشته است. زیپ با کار چندین مخترع مختلف، اختراع شد، اگرچه هیچ یک عموم مردم را متقاعد نکرد که زیپ را به عنوان بخشی از زندگی روزمره بپذیرند.چراکه در نهایت  این مجله و صنعت مد بود که زیپ را به کالای محبوب امروزی تبدیل کرد.

چرخ خیاطی

داستان از زمانی شروع می شود که الیاس هاو جونیور (۱۸۱۹-۱۸۶۷)، مخترع چرخ خیاطی، که در سال ۱۸۵۱میلادی یک حق اختراع برای “به هم بستن لباس ها به صورت خودکار و مداوم” دریافت کرد. با این حال، او خیلی فراتر از این نرفت. شاید این عدم موفقیت چرخ خیاطی بود که باعث شد الیاس به دنبال بازاریابی سیستم به هم بسته شدن لباس خود نرود. در نتیجه، هاو شانس خود را برای تبدیل شدن به “پدر زیپ” از دست داد.

اختراع بدون نام

چهل و چهار سال بعد، مخترع ویتکامب  جودسون (۱۸۴۶۱۹۰۹) یک دستگاه  مشابه زیپ به بازار عرضه کرد.محصول ویتکامب که اولین بار به بازار عرضه شد، به دلیل این که «مخترع زیپ» بود، این اعتبار کسب کرد. با این حال، او درثبت اختراعش در سال ۱۸۹۳ از کلمه زیپ استفاده نکرد.

این یک مهندس برق سوئدی الاصل به نام گیدئون ساندبک (۱۸۸۰-۱۹۵۴) بود که کارش باعث شد تا زیپ به محبوبیت امروزی تبدیل شود. در ابتدا برای کار در شرکت یونیورسال Fastener استخدام شد، مهارت های طراحی او و ازدواج با الویرا آرونسون، دختر مدیر کارخانه، منجر به انصاب او به سمتی به عنوان طراح ارشد در یونیورسال شد. وقتی همسر ساندبک در سال ۱۹۱۱درگذشت، این شوهر عزادار خود را پشت میز طراحی مشغول کرد. در دسامبر سال ۱۹۱۳، او چیزی را که به زیپ مدرن تبدیل می شد، ابداع کرد.

زیپ1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سیستم جدید و بهبود یافته گیدئون ساندبک تعداد عناصر اتصال را از چهار در اینچ به ۱۰ یا ۱۱ افزایش داد، این وسیله دارای دو ردیف دندانه رو به رو بود که توسط لغزنده به یک تکه کشیده می شد و دهانه دندان ها را افزایش می داد یا به هم نزدیک  میکردکه توسط لغزنده هدایت می شدند.حق اختراع او برای این  “بسته جدا شدنی” در سال ۱۹۱۷ صادر شد.

ساندبک همچنین ماشین ساخت زیپ جدید را ایجاد کرد. این دستگاه در اولین سال کار، روزانه چند صد فوت بسته جدا شدنی تولید می کرد.

نام گذاری زیپ

نام محبوب “زیپ” از شرکت B. F. Goodrich گرفته شد که تصمیم گرفت از بست های ساندبک در نوع جدیدی از چکمه های لاستیکی یا گالوش استفاده کند. چکمه ها و کیسه های تنباکو با بسته شدن زیپ دو مورد استفاده اصلی زیپ در سال های اولیه آن بودند. ۲۰ سال دیگر طول کشید تا صنعت مد متقاعد شود که به طور جدی بسته شدن لباس را در صنعت پوشاک تبلیغ کند.

در دهه ۱۹۳۰، کمپین فروش لباس های کودکانه با زیپ شروع شد. این کمپین از زیپ ها به عنوان راهی برای ارتقای خوداتکایی در کودکان خردسال حمایت می کرد زیرا این دستگاه ها امکان پوشیدن لباس هایشان را بدون کمک دیگران برای آنها فراهم می کرد.

زیپ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لحظه مهم

یک لحظه مهم در سال ۱۹۳۷ زمانی اتفاق افتاد که زیپ به جای دکمه بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. طراحان مد فرانسوی با استفاده از زیپ در شلوارهای مردانه هیجان را به صنعت  مد وارد کردند.مجله Esquire این زیپ را “جدیدترین ایده خیاطی برای مردان” معرفی کرد. از جمله ویژگی‌های شلوار زیپ‌دار این بود که «احتمال به هم ریختگی ناخواسته و شرم‌آور» را از بین می‌برد.

تقویت بزرگ بعدی برای زیپ زمانی اتفاق افتاد که دستگاه هایی که در دو طرف باز می شوند، مانند کت ها، وارد شدند. امروزه زیپ در همه جا وجود دارد و در پوشاک، چمدان، کالاهای چرمی و اشیاء بی‌شماری دیگر استفاده می‌شود. به لطف تلاش های اولیه بسیاری از مخترعان معروف زیپ، اینک روزانه هزاران مایل زیپ برای رفع نیازهای مصرف کنندگان تولید می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *