آژنگ نیوز: باشگاه بارسلونا یکی از محبوب ترین تیم های فوتبال روی کره زمین است.شعار کاتالانی آن،”بیش از یک باشگاه” در مورد نحوه اداره آن چیزهای زیادی می گویند و مهمترین نکته این است که نحوه اداره بارسا به صورت تعاونی است؟

بارسا، از آنجایی که تیم مستقر در بارسلونا برای ۱۵۰ میلیون هوادار خود در سراسر جهان با علاقه بیشتری شناخته می شود، در سال ۱۸۹۹میلادی تاسیس شد. امروز، این باشگاه بسیار بیشتر از یک تیم فوتبال است: این یک امپراتوری ورزشی بزرگ است که از ۱۳ تیم مختلف حرفه ای و آماتور تشکیل شده است. در ورزش های مختلف از هندبال تا هاکی این باشگاه فعالیت میکند. به عنوان یک انجمن ورزشی تعاونی، بیش از ۱۷۵هزار عضو دارد که همگی در تصمیم گیری جهت و آینده باشگاه صدای خود را دارند. با درآمد سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون یورو – که بیش از نیم میلیارد دلار آمریکا است – یکی از ثروتمندترین باشگاه های فوتبال در جهان است.

آنها در زمین فوتبال نیز موفق هستند. بارسا ۲۱ بار قهرمان لالیگا اسپانیا و ۲۶ بار قهرمان کوپا دل ری است. این تیم همچنین چهاربارلیگ قهرمانان را به خانه برده است.

بارسلونا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس نیروی محرکه این همه موفقیت چیست؟ یک پایه سازمانی مستحکم بر اساس اصول تعاونی اثبات شده که عبارتند از:

عضویت آزاد و داوطلبانه: هر کسی می تواند عضو شود (بزرگسالان، سالمندان، کودکان – حتی نوزادان!). هزینه عضویت بزرگسالان در سال ۲۰۱۲، ۱۲۴.۵۰ یورو (حدود ۱۶۰ دلار آمریکا) است.

کنترل دموکراتیک توسط اعضا: اعضای آن می توانند به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند یا به انتصاب مدیران از جمله رئیس جمهور رأی دهند.

مشارکت اقتصادی اعضا: اعضا از طریق تصمیم گیری در مورد مسائلی مانند هزینه عضویت و قیمت بلیط فصل، بر سلامت مالی باشگاه نظارت می کنند. آنها حتی در مورد فروش و بازاریابی کالاهای تیمی نیز حرفی برای گفتن دارند.

مشارکت جامعه: طبق تایید اعضایش، باشگاه ۰.۷درصد از درآمد عادی خود را برای برنامه های توسعه بین المللی خود به بنیاد اف سی بارسلونا پرداخت می کند. این بنیاد قراردادی را با یونیسف امضا کرد تا سالانه ۱.۵ میلیون یورو به این سازمان کمک کند و نشان یونیسف را بر روی پیراهن های نمادین این تیم به رنگ قرمز و راه راه آبی نشان میداد.

در حقیقت چنین سازمان معتبری میتواند الهام بخش همه شرکت هایی باشد که قصد ورود به دنیای رو به گسترش تعاونی ها را دارند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *