آژنگ نیوز: ساخت عمارت کاخ سفید  ومحل ساختمان کنگره دریک مقطع خاص از تاریخ آمریکا صورت گرفت و به دلیل استقرار مراکز حکومتی در این بناها ،آنجا تبدیل به نماد اجتماعی کشور آمریکا شد.معمار ایرلندی الاصل جیمز هوبان ممکن است، ساختاراولیه کاخ سفید را ازخانه لنستر،یک ملک به سبک گرجی در دوبلین ایرلند، الگوبرداری کرده باشد. کاخ سفید که از ماسه سنگ آکویا با رنگ سفید ساخته شده بود، زمانی که برای اولین بار از سال ۱۷۹۲ تا ۱۸۰۰ ساخته شد، جلب توجه کرد.اما پس از اینکه بریتانیایی‌ها آن را در سال ۱۸۱۴ سوزاندند، هوبان کاخ سفید را بازسازی کرد و معمار بنجامین هنری لاتروب، رواق‌ها را در سال ۱۸۴۲ به آن اضافه کرد. بازسازی ها کاخ سفید را از یک خانه ساده گرجی به یک عمارت نئوکلاسیک تبدیل کرد.

باید افزود بنای اولیه کاخ سفید  که در سال ۱۸۱۴ توسط سربازان بریتانیا سوزانده شد، چندین بار بازسازی شد. مانند بسیاری از ساختمان‌هایی که در زمان تأسیس واشنگتن دی سی ساخته شدند، بیشتر کار آنها توسط آمریکایی‌های آفریقایی تبار برده ،انجام شد.

کاخ سفید 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما زمانی که مهندس فرانسوی پیر چارلز لنفانت، شهر جدید واشنگتن را طراحی کرد، انتظار می رفت که ساختمان کنکره آمریکا  را نیزطراحی کند. اما لنفانت از ارائه طرح خودداری کرد و تسلیم اختیار کمیسیونرها نشدبه همین جهت لنفانت برکنار شد و وزیر امور خارجه توماس جفرسون پیشنهاد مسابقه عمومی را برای طراحی وساخت بنای کنگره راارایه داد.

اکثر طراحانی که وارد مسابقه شدند و طرح هایی را برای کاپیتول ایالات متحده ارائه کردند ُاکثر آنها از ایده های رنسانس الهام گرفته بودند. با این حال، سه مدخل بر اساس ساختمان‌های کلاسیک باستانی الگوبرداری شدند. توماس جفرسون از طرح‌های کلاسیک حمایت می‌کرد و پیشنهاد کرد که ساختمان کاپیتول بر اساس پانتئون روم، با یک روتوندای مدور گنبدی شکل بگیرد.

معروف ترین ویژگی ساختمان کنگره ایالات متحده، گنبد نئوکلاسیک چدنی اثر توماس اوستیک والتر، تا اواسط دهه ۱۸۰۰ اضافه نشد.ضمن آنکه  گنبد اصلی چارلز بولفینچ کوچکتر بود و از چوب و مس ساخته شده بود.

اینک تقریباً دو قرن است که هیأت های حاکمه آمریکا، سنا و مجلس نمایندگان، زیر گنبد کنگره آمریکا گرد آمده اند.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *