“آژنگ نیوز”:هزینه های کفن و دفن صعودی است در ایران همیشه رو به افزایش بوده است.در تیرماه سال ۱۳۵۶ اعلام شد به دلیل ترقی قیمت مصالح ساختمانی دستمزد کارگر و بالاتر از همه افزایش بهای زمین میزان افزایش هزینه های گوناگون سازمان بهشت زهرا،موجب شد تا قیمت قبر ها افزایش یابد .

بر اساس اعلام انجمن شهر تهران قیمت مقبره های خصوصی از ۷۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.هزینه‌های دیگر بهشت زهرا عبارت است از درخت کاری، ایجاد خیابان، آسفالت ،جاده سازی ،تهیه سنگ قبر ، کفن و دفن اموات بی بضاعت  و بی سرپرست به طور رایگان .این هزینه ها موجب ازدیاد بودجه سازمان بهشت زهرا شده است. به طوری که بودجه سال ۱۳۵۶ این سازمان به ۳۱۰ میلیون ریال رسیده.

اگر مبلغ ۸۳ میلیون ریال بودجه توسعه و تکمیل عمرانی به آن افزوده شود، رقمی نزدیک به چهارصد میلیون ریال خواهد شد و این بودجه  باید از درآمد گورستان تامین شود. بنابر این اولین اقدام افزایش قیمت مقبره خصوصی به ۱۰۰ هزار تومان بود. 

افتتاح بهشت زهرا25 تیر 1349 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
افتتاح بهشت زهرا در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۴۸ خورشیدی

در این گزارش آمده است که از بدو تاسیس گورستان بهشت زهرا ارسال ۱۳۴۸ بیش از هشت بار نرخ ها افزایش یافته است و هر بار بیش از ۸ برابر! در نتیجه سایر گورستان های شهر ری ، امامزاده ها ، کرج و ورامین به تاسی  از این گورستان نرخ های خود را افزایش داده اند .در بیست و پنجم تیر ماه ۱۳۴۸ گورستان بهشت زهرا در مساحتی قریب به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع گشایش یافت.

در ابتدا برای هر مورد از مرحله اعزام آمبولانس تا پایان تدفین  و تمام ۹۴۰ تومان دریافت می‌شد. مقبره‌های خانوادگی را هم چهار هزار تومان قیمت گذاری کرد. برای سالن های عزاداری هم با پذیرایی با چای و قهوه ۳۰۰ تومان نرخ تعیین شد. در اواخر سال ۱۳۵۰ مقبره خصوصی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش رفت. در سال ۱۳۵۱ بابت کرایه آمبولانس ۱۴۰ تومان ،شستشو و دفن ۵۰ تومان ، سنگ قبر ۷۰ تومان و جمعاً ۲۶۰ تومان می گرفتند. یعنی ظرف دو سال مبلغی نزدیک به دو برابر ترقی کرد. در سال ۱۳۵۲ بهای مقابر خصوصی ۴۰ هزار تومان تعیین گردید .

در بهمن ماه همین سال اعلام شد گورستان بهشت زهرا سالانه ۲۰ میلیون تومان ضرر می دهد و به دنبال آن هزینه کفن و دفن معمولی ۳۰۰ تومان شد، دیری نپایید که به۳۶۰تومان رسید. در همین ایام مقبره خصوصی رو باز به وجود آمد با هزینه‌ای بالغ بر حسب ۸۶۰ تومان. نرخ یک نوع از سالنهای سوگواری ۴۵۰ تومان و نوع دیگر ۶۰۰ تومان شد .درسالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ قیمت ها ثابت ماند.ولی در سال ۱۳۵۵ انجمن شهر تهران در یک نشست نرخ آرامگاهای خصوصی را ۷۰ هزار تومان تصویب کرد. 

براساس آخرین آمار در سال ۱۳۵۶ روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر در گورستان بهشت زهرا دفن می شوند .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *