آژنگ نیوز: گران ترین اشتباهات گرامری در طول تاریخ به دلیل پیامدهای بسیار زیاد در هنگام تفسیر آنها،رخ داده است.به همین جهت در دوران جدید هنگام تدوین قوانین توجه زیادی می شود که قواعد گرامری با دقت کافی رعایت شود تا فاجعه ای بوجود نیاید.دراین گزارش چند نمونه از اشتباهات کوچک گرامری که عواقب و خسارات بسیار بدی داشته را مرور خواهیم کرد.

میوه ها و گیاهان گرمسیری

در سال ۱۸۷۲میلادی، قانونگذاران ایالات متحده به سختی یاد گرفتند که نشانه گذاری مناسب پس از حذف یک کاما برای کشور مبلغی معادل ۳۸.۳ میلیون دلار به ارز امروزی ضرر وزیان را به همراه داشت. موضوع مورد بحث، قانون تعرفه سیزدهم بود که برخی از تعرفه های وارداتی را برای کالاهای مختلف تعیین می کرد. در این قانون آمده است: «میوه ها، گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری به منظور تکثیر یا کشت» از تعرفه واردات معاف میشوند. کاما بین «میوه» و «گیاه» یک اشتباه تایپی بود که به واردکنندگان فرصتی برای فرار از تعرفه ها داد. اشکال این قانون در آنجا بود که باید نوشته میشد” میوه ها و گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری را برای تکثیر یا کشت” .

غلط املایی شیلی بر روی سکه ها

روی سکه ۵۰ پزوی شیلی عبارت “Republica De Chile” وجود دارد. در سال ۲۰۰۸، زمانی که دولت سکه‌های جدید ۵۰ پزو منتشر کرد، روی نوشته‌ها یک اشتباه تایپی وجود داشت که در آن «شیلی» به‌عنوان «Chiie» مشخص شده بود. مدتی بود که این سکه ها در گردش بودند و طی آن اخباری در سراسر جهان منتشر شد که چگونه این کشور نام خود را به اشتباه روی واحد پول خود نوشته است. این افشاگری شرم آور دولت را بر آن داشت تا مدیر کل ضرابخانه تولید کننده سکه و همچنین چندین کارگر دیگر در ضرابخانه شیلی را اخراج کند.

اشتباهات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گران ترین خط تیره تاریخ

مارینر ۱ فضاپیمای پیشگام برنامه مارینر ناسا بود و ماموریت پرواز به زهره را داشت. این فضاپیما ۱۸.۵ میلیون دلار هزینه داشت و در ۲۲ژوئیه ۱۹۶۲ به فضا پرتاب شد. اما به زودی در سیستم هدایت خود دچار نقص شد و متعاقباً نابود شد. مطالعات بعدی نشان داد که خرابی سیستم ممکن است به خاطر خطا در کد کامپیوتری استفاده شده و به طور خاص حذف خط فاصله در معادلات رخ داده شده باشد. این خطا به عنوان «گران‌ترین خط تیره تاریخ» لقب گرفت.

بورس اوراق بهادار توکیو

Mizuho Securities Company یک شرکت سرمایه گذاری بانکی و اوراق بهادار واقع در توکیو، ژاپن است. در سال 2005، پس از اینکه Mizuho Securities فروش یک سهم از شرکت پرسنل J-COM را به قیمت ۶۱۰۰۰۰ین صادر کرد، این شرکت چند میلیون دلاری درگیر یک شکایت گران قیمت با بورس اوراق بهادار توکیو شد. یک سیستم کامپیوتری معیوب این مشکل را بوجود آورده بود.این برنامه کامپیوتری قرارداد را به اشتباه بر اساس فروش ۶۱۰۰۰۰ سهم به ازای هر ین تفسیر کرده بود! این خطا باعث شد که Mizuho Securities حدود ۴۰.۷ میلیارد ین متحمل ضرر شود.

ضرر شرکت کانادایی

شرکت Rogers Inc.، یک شرکت مخابراتی کانادایی، طرف قرارداد شرکت، Aliant Inc، قراردادی را که دو شرکت امضا کرده بودند، لغو کرد .لغو این  قرارداد پنج ساله  که برای نصب تیرهای برق در Maritimes منعقد شده بود، متحمل ضرر ۲.۱۳ میلیون دلار کانادا شد. حتی پس از اینکه Rogers Inc تلاش کرد تا به دنبال جبران خسارت قانونی باشد، دادگاه ها این تصمیم را بر اساس یک کاما در بیانیه ای در قرارداد تأیید کردند.

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *