“آژنگ نیوز”:یوتیوب یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در سن برونو، کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت از طریق وب‌سایت خود به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوها رارتبه‌بندی  و مشاهده کنند، ، به لیست پخش اضافه کنند، گزارش دهند ودر نهایت برای سایر کاربران در وب سایت به اشتراک گذارند. رسانه‌های شرکتی و ویدئوهای تولید شده توسط کاربران متعددی در یوتیوب وجود دارد که شامل نمایش‌های تلویزیونی، کلیپ‌های ویدئویی، ویدئوهای موسیقی، ضبط‌های صوتی، فیلم‌های مستند کوتاه و بلند، پخش زنده، تریلر فیلم، ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای کوتاه وبلاگ‌نویسی و سایر محتواها می‌شود. افراد بیشتر محتوا را در YouTube آپلود می کنند، اما نهادهای شرکتی مانند BBC، CBS، Hulu، و Vevo، در میان دیگران، بخشی از محتوای تولیدی خود را از طریق YouTube ارائه می دهند زیرا برنامه مشارکتی با YouTube دارند. کاربرانی که در یوتیوب ثبت نام نکرده‌اند فقط می‌توانند ویدیوها را تماشا کنند و کاربران ثبت‌شده می‌توانند به تعداد نامحدودی ویدیو آپلود کرده و نظر اضافه کنند.

بنیانگذاران یوتیوب

یوتیوب توسط جاوید کریم، استیو چن و چاد هرلی در سال ۲۰۰۵میلادی تأسیس شد. این سه نفر از کارکنان سابق پی پال بودند و در سال ۲۰۰۴متوجه شدند که هیچ مکان واحدی در اینترنت وجود ندارد که بتوان ویدیوها را در آن به اشتراک گذاشت. چندین سال بعد، کریم گفت که این حادثه یک سونامی در دسامبر ۲۰۰۴ بود که ایده ایجاد مکانی را فراهم کرد که مردم بتوانند ویدیوها را به اشتراک بگذارند. کریم و چن در دانشگاه ایلینویز در اوربانا علوم کامپیوتر خوانده بودند و هرلی در دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا طراحی خوانده بود. به گفته هرلی و چن، ایده اولیه یوتیوب ایجاد نسخه ویدیویی از سرویس دوستیابی آنلاین بود که از وب سایت Hot or Not الهام گرفته شده بود. آنها گفتند که این ایده بعداً تغییر کرد زیرا یافتن ویدیوهای دوستیابی کافی آسان نبود و سایت برای پذیرش آپلود هر ویدیو تغییر یافت.

یوتیوپ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رشد یوتیوب

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶، یوتیوب به‌عنوان یک استارت‌آپ فناوری با سرمایه ۱۱.۵ میلیون دلاری از Sequoia Capital و ۸ میلیون دلار از Artist Capital Management تأسیس شد. مقر اصلی آن در سن متئو، کالیفرنیا بود. نام دامنه آن در ۱۴فوریه ۲۰۰۵ همگانی شد. اولین ویدئو در یوتیوب در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ با عنوان “من در باغ وحش” با حضور جاوید کریم در باغ وحش سن دیگو آپلود شد. ویدیو هنوز در یوتیوب موجوداست. تبلیغات نایک که رونالدینیو را در نوامبر۲۰۰۵ نشان داد، اولین ویدیویی بود که ۱ میلیون بازدید داشت. این سایت به طور رسمی در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵ راه اندازی شد و در این مدت هر روز تقریباً۸ میلیون بازدید داشت. تا جولای ۲۰۰۶، روزانه حدود ۶۵هزار ویدیو جدید در یوتیوب آپلود می شد و تقریباً ۱۰۰ میلیون بازدید در روز داشت. در نوامبر ۲۰۰۶، یوتیوب به مبلغ ۱.۶۵میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد و اکنون یکی از زیرمجموعه های گوگل است.

حقایق جالب درباره یوتیوب

تا سال ۲۰۱۹، حدود ۱.۳ میلیارد نفر از یوتیوب استفاده می کنند و در هر دقیقه حدود ۳۰۰ ساعت ویدیو آپلود می شود. هر روز حدود ۵ میلیارد ویدیو در سراسر جهان تماشا می شود .یوتیوپ هر روز حدود ۳۰ میلیون بازدید کننده دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *