“آژنگ نیوز”:وضعیت ادیان در سالهای آینده  چگونه خواهد بود؟طبق پیش‌بینی‌ها، در حالی که جمعیت جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ به میزان ۳۲درصد رشد خواهد کرد، جمعیت مسلمانان در این بازه زمانی ۷۰درصد افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود بودیسم بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ به شدت آسیب ببیند و ۷ درصد از جمعیت را از دست بدهد.

همچنین جمعیت مسیحیان جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ فقط ۳۴ درصد رشد خواهد کرد. این رشد عمدتاً در جنوب صحرای آفریقا متمرکز خواهد بود.

نیروی کار جوان تر اغلب یک موهبت بزرگ برای اقتصاد یک کشور است. به طور مشابه، جمعیت جوان‌تر پیروان نیز برای یک دین مزیت بزرگی دارد. این بدان معناست که دین پتانسیل بالاتری برای رشد نسبت به کسانی که دارای جمعیت پیرتر هستند، دارد. جمعیت جوانتر به این معنی است که فرزندان بیشتری در آینده به اعتقادات مذهبی والدین خود پایبند باشند و بر تعداد پیروان یک دین افزوده شود. در این گزارش نگاهی به میانگین سنی پیروان ادیان اصلی جهان انداخته  و در می یابیم که این عامل سنی چگونه بر رشد این ادیان در دهه های آینده تأثیر می گذارد.

ترکیب دینی جهان

طبق تحقیقات موسسه Pew در سال ۲۰۱۵، مسیحیان بزرگترین گروه مذهبی در جهان هستند که ۳۱.۲٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. بعد از آن اسلام با پیروانش که ۲۴.۱ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، قرار گرفته است. هندوها، بودایی‌ها و پیروان دین های متفرقه به ترتیب ۱۵.۱، ۶.۹ و ۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. بخش بزرگی از جمعیت نیز ادعا می کردند که به هیچ دینی وابسته نیستند و ۱۶ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

رابطه سن با رشد ادیان

اگر این روند ادامه یابد، قرار است ترکیب مذهبی جهان تا اواسط قرن جاری تغییر کند. یک تغییر عمده این است که اسلام احتمالاً جایگزین مسیحیت به عنوان بزرگترین دین جهان می شود. سن متوسط ​​جمعیت یک عامل حیاتی در ایجاد این تغییر همراه با عوامل دیگری مانند نرخ باروری است. جدول زیر میانگین سنی جمعیت های مذهبی عمده را نشان می دهد. داده ها از پیش بینی های جمعیتی مرکز تحقیقات پیو به دست آمده است.

جمعیت 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هم اینک میانگین سنی جمعیت مسلمانان جهان تنها ۲۴ سال است که کمترین میزان سن در بین ادیان اصلی است. این بدان معناست که میانگین سنی پایین همراه با نرخ بالای باروری زنان مسلمان (۲.۹ فرزند به ازای هر زن) به جمعیت مسلمانان اجازه خواهد داد تا در زمان های آینده رشد فوق العاده ای داشته باشند. طبق پیش‌بینی‌ها، در حالی که جمعیت جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰به میزان  ۳۲ درصد رشد خواهد کرد، جمعیت مسلمانان در این بازه زمانی ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

با میانگین سنی ۳۰ سال، جمعیت مسیحی جهان نیز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ تنها ۳۴ درصد رشد خواهد کرد. این رشد عمدتاً در جنوب صحرای آفریقا متمرکز خواهد بود در حالی که در اروپا و آمریکای شمالی بسیار کمتر خواهد بود.

با میانگین سنی ۲۷سال که کمتر از میانگین سنی جهانی است، جمعیت هندوهای جهان نیز رشد خواهد کرد اما تنها ۲۷ درصد، زیرا نرخ باروری این جمعیت ۲.۳ فرزند برای هر زن کمتر از میزان مسیحیان (۲.۶)و مسلمانان(۲.۹)است.

همچنین انتظار می رود جمعیت یهودیان با میانگین سنی ۳۷ سال و نرخ باروری ۲۳ سال تا ۱۵ درصد افزایش یابد. یهودیان افراطی ارتدوکس در درجه اول به دلیل نرخ زاد و ولد بالاتر به این رشد جمعیت کمک خواهند کرد.

از دیگر سو پیش‌بینی می‌شود بودیسم بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ به شدت آسیب ببیند و ۷ درصد از جمعیت را از دست بدهد. میانگین سنی پیروان این دین ۳۶ سال است و نرخ باروری برای حفظ جمعیت بسیار پایین است.

همچنین، اگرچه افراد غیر مذهبی ۱۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما رشد بسیار کندتری را تجربه خواهند کرد زیرا نرخ باروری پایین و میانگین سنی بالای ۳۶ سال دارند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *