آژنگ نیوز: تشکیل آرشیو صدای تاریخ توسط جیم متزنر اقدام  مهمی است او هزاران نمونه از صداها را از سراسر جهان ضبط  وجمع آوری میکند. کتابخانه کنگره آمریکا، تمام آثار این تهیه کننده رادیویی پرکار را خریده است.

ازصداهای یک فیل گرفته تا یک آهنگ ژاپنی برای سال نو، که توسط کودکان ساکن هاوایی خوانده شده است. یا فریاد نهنگ های ساحلی در کیپ کاد.

اینها تنها تعدادی از صداهایی است که جیم متزنر در “Pulse of the Planet” یک مجموعه رادیویی سندیکایی ملی که از سال ۱۹۸۹ تا اوایل سال جاری پخش میشود، ارائه کرده است.این رادیو،هر روز در یک قسمت دو دقیقه ای مخاطبان را دعوت می کرد تا با گوش دادن به محصولات صوتی که متزنر ضبط و روایت می کرد به سراسر جهان سفر کنند. در ژوئن، “Pulse of the Planet” به اجرای خود پایان داد و به پادکست ماهانه تبدیل شد.

در حال حاضر دیگر نمی‌توان صدای روزانه دو دقیقه‌ای متزنر را در رادیو هادریافت کرد، اما می‌توانید آن‌ها را در هر رایانه‌ای با اتصال اینترنت پیدا کرد. این به موضوع  لطف کتابخانه کنگره است که در اوایل ماه اکتبراعلام کرد که مجموعه کامل آثار متزنر را به دست آورده است. این مجموعه شامل بیش از سه دهه ضبط‌ صداهای ویرایش نشده طولانی‌تر است که نمایش را امکان‌پذیر کرده است، و همچنین صداهایی که او در جاهای دیگر درمدت طولانی کار هایش ،ثبت کرده است.

صدارشیو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتابخانه کنگره در بیانیه ای می گوید که مجموعه متزنر عظیم است و کار برای حفظ دیجیتالی آن به تازگی آغاز شده است. این تهیه کننده رادیو هزاران فایل ضبط شده به نام خود دارد، از جمله بیش از ۲هزار کاست صوتی، بیش از ۱هزار نوار صوتی دیجیتال و نزدیک به ۱۰۰هزار فایل صوتی که در دو دهه گذشته با ابزار ضبط دیجیتال ایجاد شده است. علاوه بر این، این مجموعه شامل عکس‌ها، مجلات دست‌نویس و کتاب‌های داستان است. در مجموع، این مجموعه ۲۸هزار مورد از مواد ترکیبی را در خود جای داده است که از دهه ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ را شامل می شود.

اگرچه فرآیند دیجیتالی سازی هنوز در حال انجام است،اماکتابخانه کنگره راهنمای جزئیات ضبط شده را منتشر کرده است که در نهایت در آرشیو دیجیتال در دسترس خواهد بود.

کار متزنر هنوز به پایان نرسیده است. او گفته: “من ۷۳ سال دارم، شروع به مشارکت در بسیاری از پروژه های دیگر می کنم.” در مرحله بعد، او به نیوزلند می رود تا دانش خود را به اشتراک بگذارد و به عنوان یک متخصص فولبرایت در رسانه و ارتباطات به ضبط ادامه دهد. علاوه بر این، اوبر پروژه American Soundscapes نظارت می‌کند که به Current آن را به عنوان «StoryCorps برای صدا» توصیف کرد. این وب سایت یک کتابخانه رو به رشد از بایگانی صوتی است که هر کسی می تواند در آن مشارکت داشته باشد.

این پروژه‌ها همگی در راستای اهداف پیش‌روی متزنر هستند: استفاده از صدا به‌عنوان پنجره‌ای برای کاوش در جهان، و افزایش قدردانی از قدرتی که صدا می‌تواند داشته باشد.

متزنر می گوید: «می توانید به موزه بروید و عکس های دایان آربوس را ببینید. می توانید نقاشی های رنه ماگریت را ببینید. چرا مناظر صوتی نه؟ آنها به هم اندازه خودشان یک شکل هنری هستند

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *