آژنگ نیوز: دایره های سنگی استون هنج انگلیس و ژاپن چه مشترکاتی دارند؟ برای پاسخ به این سوال نمایشگاهی جدید در انگلستان به بررسی شباهت های شگفت انگیز بین سنت های بریتانیایی و ژاپنی می پردازد.

هزاران سال پیش مردم بریتانیا و ژاپن (که هزاران کیلومتر از هم فاصله دارند  ) هر دو دایره‌های سنگی پیچیده‌ای را ایجاد کردند که برای تعامل با انقلاب‌ها و نگهداری بقایای مردگان ایجاد شده بودند.

نمایشگاه جدیدی در استون هنج تشابهات قانع کننده ای بین فرهنگ انگلیسی و ژاپنی در دوران نوسنگی و جومون را برجسته می کند. اگرچه آنها هرگز با یکدیگر تعامل نداشتند، اما به نظر می‌رسید که این دو فرهنگ اشتراکات زیادی داشتند – از دایره‌های سنگی گرفته تا سفالگری پیچیده تا آیین‌های مرتبط با خورشید.

استونهنج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمایشگاه “دایره‌های سنگی: استون هنج و ژاپن ماقبل تاریخ” که  به تازگی افتتاح شده است، این شباهت‌ها را از طریق حدود ۸۰ مورد از دوره جومون ژاپنی بررسی می‌کند که بسیاری از آنها قبلاً هرگز در خارج از ژاپن دیده نشده بودند.

سوزان گرینی،مورخ میراث انگلیسی و متصدی نمایشگاه، به استیون موریس از گاردین می‌گوید: «برای درک اهمیت استون هنج، باید بفهمیم در ماقبل تاریخ در جاهای دیگر جهان چه اتفاقی می‌افتاد. اگرچه آشکارا هیچ تماسی بین ژاپن و بریتانیا در این زمان وجود نداشت، اما مشابهت های شگفت انگیزی در تاریخ آنها وجود دارد.

به عنوان مثال، دایره های سنگی ژاپنی از Ōyu و Isedotai در شمال ژاپن را میتوان در نظر گرفت. این دو دایره که از هزاران سنگ رودخانه‌ای صاف ساخته شده‌اند، در انقلاب‌های تابستانی و زمستانی در کنار خورشید قرارگرفته و هر دو در مراسم تدفین مورد استفاده قرار می‌گیرند.ضمن آنکه برای هر دو بنای تاریخی، جمع‌آوری مصالح و تکمیل ساخت‌وساز نیازمند تلاش عظیم جامعه است.

مارتین آلفری، متصدی ارشد انگلیسی هریتاژ، به گاردین می‌گوید: «البته آن‌ها نمی‌توانستند هیچ ایده‌ای داشته باشند که مرد هردو کشور چه کار می‌کنند. اما دیدن این اشیاء خارق‌العاده از ژاپن در مورد شباهت‌های بین این جوامع که شاید از نظر ایدئولوژیکی نزدیک‌تر از آنچه تصور شود به ما می‌گویند، وسوسه‌انگیز است.این نمایشگاه نشان می دهد که  کشف آنچه در جاهای دیگر در دنیای ماقبل تاریخ اتفاق می افتد، کلید درک اهمیت استون هنج است.

این شباهت ها می تواند به توپوگرافی نیز مربوط باشد: ژاپن و بریتانیا در امتداد یک عرض جغرافیایی قرار دارند و آب و هوای مشابهی دارند و به منابع طبیعی دسترسی دارند. اما در حالی که مردم عصر نوسنگی که در نزدیکی استون هنج زندگی می کردند کشاورز بودند، مردم دوره جومون که دایره های سنگی را در شمال ژاپن می ساختند ماهیگیر و شکارچی-گردآورنده بودند.

نمایشگاه سالزبری همچنین اقلامی را که در Ōyu و Isedotai یافت می شود به نمایش می گذارد که منحصر به فرهنگ ژاپنی هستند، مانند مجسمه های قارچ سفالی که شاید نشان دهنده علاقه به “خواص تغییر ذهن قارچ ها” باشد، و مجسمه های گلی به نام dogū، که ممکن است وجود داشته باشد. به گفته گاردین برای باروری و تشریفات شفابخش استفاده می شود.

استونهنج۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین یک دیگ سفالی به نمایش گذاشته شده است که برای تقلید از شعله های آتش با دست ساخته شده و احتمالاً برای پختن خورش ماهی استفاده می شود. سیمون کانر، مدیر اجرایی موسسه مطالعات هنر و فرهنگ ژاپنی سینزبری، به گاردین می‌گوید: «تصور کنید که دور شومینه نشسته‌اید و یک وعده غذایی در این ظرفها در حال پختن باشد. باید خارق‌العاده‌ترین لحظات را ایجاد کرده باشد

نمایشگاه “دایره‌های سنگی: استون‌هنج و ژاپن ماقبل تاریخ” تا آگوست ۲۰۲۳ در محل استون‌هنج  انگلستان ادامه خواهد داشت.

ترجمه:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *