“آژنگ نیوز”:آلن تورینگ ریاضیدانی مبتکر ،سرگردان میان موافقین و مخالفینش بود. در حال حاضر نیز با وجود مخالفت‌ها، طرح‌هایی برای ساخت مجسمه‌ای جهت احترام به این ریاضیدان،مورد تایید قرار گرفته است.

در مارس ۱۹۳۵میلادی، جان مینارد کینز، اقتصاددان، نامه ای به همسرش درباره یک جوان با ذهنی استثنایی که در کالج کینگ دانشگاه کمبریج با آن مواجه شده بود نوشت. او نوشت: «امروز مجبور شدم ناهار  را با نامزد جایزه فلوشیپ بخورم که روی کاغذ بسیار باهوش‌ به نظر می‌رسد. “او عالی است – هیچ سایه ای از شک وجود ندارد … نام او تورینگ است.”

شخص مورد بحث،یعنی آلن تورینگ ، یک ریاضیدان رویایی بودکه نقشی حیاتی در شکستن رمزهای نازی و کمک به متفقین برای پیروزی در جنگ جهانی دوم داشت. برای سال‌ها، کمک‌های او به تلاش‌های جنگی؛ محرمانه باقی ماند و در زمان مرگ زودهنگام او در سال ۱۹۵۴، میراث او با بروز مشکلات اخلاقی مخدوش شد.

download - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پدر علوم کامپیوتر مدرن

اماشهرت تورینگ در دهه‌های اخیر احیا شده است و او را به عنوان «پدر علوم کامپیوتر مدرن» می‌شناسند. اکنون، کالج کینگ مجوز نصب یک یادبود جسورانه را برای یکی از «مشهورترین دانشجویان» خود دریافت کرده است: مجسمه‌ای بزرگ و انتزاعی که توسط هنرمند بریتانیایی آنتونی گورملی طراحی شده است.

تیلور دافو از آرتنت، گزارش می دهد که این مجسمه شامل صفحات فولادی است که به ارتفاع ۱۲ فوت روی هم چیده شده اند. آدام گاردنر، معاون کار در کالج کینگ، در نامه‌ای در طول فرآیند برنامه‌ریزی نوشت: این از «کار و زندگی خود آلن تورینگ» الهام می‌گیرد.

شورای شهر کمبریج با وجود برخی مقاومت ها در برابر این پروژه، طرح هایی را برای این بنای یادبود تصویب کرد. موسسه”انگلستان تاریخی” یک نهاد دولتی که از مکان‌های میراثی محافظت می‌کند، استدلال کرده بود که مجسمه‌های معاصر با «اهمیت معماری، چشم‌انداز و زیبایی‌شناختی کالج در تضاد است و به اهمیت آن آسیب می‌رساند». والدمار یانوشچاک، منتقد هنری نیز نگرانی های مشابهی را ابراز کرد. او در سال ۲۰۲۰ به گرت هریس از آرت نیوزپیپر گفت: «اگر چیزی وجود دارد که هنر معاصر بارها و بارها ثابت کرده است، این است که ترکیب گوتیک و معاصر کارساز نیست

اما کارشناسان هنری دیگر موافق بودند، از جمله کارگردان بریتانیایی، الکس فارکهارسون و کارگردان مدرن، فرانسیس موریس، که نامه هایی در حمایت از پروژه نوشتند که در برنامه برنامه ریزی گنجانده شده بود. نهایتا در پی تصمیم تاریخی شورای شهر، وبه گفته کریگ سیمپسون از تلگراف،انگلستان«اهمیت مجسمه جدید» را تشخیص می دهد.

گزارش یک زندگی

تورینگ ریاضیات را در کمبریج خواند و با درجه ممتاز درجه یک فارغ التحصیل شد.بلافاصله پس از آن، در سن ۲۲ سالگی، او به عنوان یکی از اعضای کالج کینگز انتخاب شد، و همانطور که آلن کاول از نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ نوشت، «پیشگی علمی قابل توجهی» از خود نشان داد. در سال ۱۹۳۶، تورینگ «درباره اعداد محاسباتی، با یک برنامه کاربردی برای Entscheidungsproblem» – مقاله ای نوشت که به گفته مسئولان کالج، «چیزی را که ما اکنون به عنوان رایانه قابل برنامه ریزی می شناسیم، تعریف می کند».

پس از اتمام تز دکترای خود در پرینستون، تورینگ به کدشکنان در بلچلی پارک، مقر رمزنگاری دولت بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم پیوست. تحت هدایت تورینگ و ریاضیدان همکار گوردون ولچمن، تیم به رمزگشایی دستگاه انیگما آلمانی کمک کرد، که به متفقین اجازه داد ارتباطات آلمان را رهگیری کنند.به گفته کالج کینگ،این کار”تخمین زده می شود که جان بیش از ۱۴میلیون نفر را نجات دهد و جنگ در اروپا را چندین سال کوتاه کند.”

تورینگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در طول دوره پس از جنگ، تورینگ به کمک های پیشگامانه خود در زمینه نوپای علوم کامپیوتر ادامه داد.به عنوان مثال، او چیزی را ابداع کرد که اکنون به عنوان “آزمون تورینگ” شناخته می شود، روشی عملی برای تعیین اینکه آیا یک کامپیوتر قادر به “تفکر” است یا خیر.

عاقبت نافرجام

تایمز نوشت، اما محکومیت تورینگ به دلیل «بی‌حیایی فاحش» در سال ۱۹۵۲، او را از انجام کارهای مخفیانه در طول جنگ سرد منع کرد و باعث شد او احساس «حذف و تلخی» کند. او در سن ۴۱ سالگی بر اثر مسمومیت با سیانور درگذشت که پزشکی قانونی آن را خودکشی دانست.

در حال حاضراین مجسمه جدید با موقعیت مکانی خود در کالج کینگ، دوران پرباری را در زندگی درخشانی که به طرز غم انگیزی کوتاه شده جشن می گیرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *