“آژنگ نیوز”:نمایی از سد سفید رود در شمال ایران.سد سفید رود بر روی رودخانه سفید رود در نزدیکی شهر منجیل ساخته شده است.به موجب لایحه قانونی ساختمان سد سفید رود به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۳۱ سازمان برنامه مکلف به مطالعه و تدارک مقدمات احداث سد سفید رود و بانک ملی مکلف به تأمین وام شد. کلیه مالکانی که شالیزارهایشان از سفید رود یا شاخه‌های آن آبیاری می‌شد، برای هر یک جریب برنج کاری سالیانه بیست تومان از بابت خرید سهام بپردازند. تصدی و بهره‌برداری سد نیز تا استهلاک هزینه‌های ساخت به عهده سازمان برنامه محول شد.

سد سفید رود - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مطالعات سد سفیدرود و تهیه و تنظیم پروژه‌های آن به شرکت اتکو و مؤسسه فرانسوی اوفر واگذار شد. در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۳۲ موافقت‌نامه‌ای با سه شرکت فرانسوی کام پتن، برنارد و بیلیارد هد سنت برای مطالعات و کارهای مقدماتی امضاء شد. بنا بر این موافقت‌نامه، مقاطعه کاران فرانسوی متعهد شدند همکاری یک یا چند مؤسسه ایرانی را جلب کنند.

عملیات اجرایی ساخت سد از تیر ۱۳۳۳ آغاز شد. ساخت سد در ۲۵ بهمن ۱۳۴۰ به پایان رسید و بهره‌برداری از آن در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۱ آغاز شد.سد از نظر جغرافیایی در یک منطقه ویژه ساخته شده است ،به گونه ای که از مسیر تهران به سمت شهر رشت تا قبل از سد،آ و هوا خشک و گرمسیری است.پس از عبور از تونل کنار سد و پشت سر گذاشتن سد ،جاده وارد فضای جغرافیایی جنگلی و مدیترانه ای میشود. اولین شهر مهم پس از سد نیز شهر رودبار است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *