آژنگ نیوز: موسیقی در دوره زندیه ،هم دربین حاکمان کشور وهم در میان مردم جامعه رواج داشته و از ان به خوبی استقبال میشده است.

کریم خان نیز از آن جایی که به آسایش و شادی مردم بهای بسیاری می داد سعی داشت به وسیله موسیقی، به این مهم دست یابد. علاوه بر این علاقه خود وی به موسیقی باعث شد دستور دهد در جلوی ارگ سلطنتی، جایگاهی بسازند که در آن عده ای از نغمه سرایان مستقر شوند و روزانه آهنگ های متنوعی را بنوازند.او حتی سعی می کرد با استفاده از نوازندگی، کارگران مشغول به کار را سرگرم نماید تا کمتر احساس خستگی کنند.در لشکرکشی های مختلف خود نیز از دسته های نوازنده استفاده می کرد تا در ضمن عملیات، سپاهش را سرگرم و راضی نگه دارند، تا آنان دوری از خانواده و دیارشان را کمتر احساس کنند.

زندیه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین کریم خان در هنگام نوروز به مدت یک یا دو هفته جشن می گرفت و در این جشن ها، دسته های موسیقی حاضر بودند و مراسم را رونق می بخشیدند.دف، نقاره، سورنای، عود، چنگ، رباب ، تنبک ، طنبور، سنتور و چهارتار، از انواع آلات موسیقی در این دوره بود.بنابراین کریم خان از موسیقی به عنوان ابزاری برای ایجاد شادی میان مردم و امرای لشکری و کشوری، استفاده می کرده است.

منابع

کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی عصر زندیه

تالیف محبوبه طهرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *