“آژنگ نیوز”: سفال های تاریخی پاناما ،توسط کشور هلند به پاناما بازگردانده شد. بازگرداند،این قطعات سفال ماقبل دوران حکومت اسپانیایی ها شامل ظروف مختلف از کاسه گرفته تا بشقاب می شود.

بر اساس بیانیه وزارت فرهنگ این کشور در آمریکای مرکزی در اواخر ماه گذشته، مقامات هلند ۳۴۳ قطعه سفال پیش از اسپانیایی را به پاناما بازگردانده اند.

رهبران پاناما این آثار را در فرودگاه بین المللی پاناما سیتی دریافت کردند. اکنون محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه و اهمیت این اشیا دست به کار خواهند شد تا در نهایت بتوانند  آنها را در موزه Antropológico Reina Torres de Araúz به نمایش بگذارند.

این موزه که به افتخار یک انسان شناس پانامایی نامگذاری شده است، از سال ۲۰۱۲ به دلیل بازسازی بسته شده است. قرار بود این موزه بازگشایی شود، اما پروژه بازسازی دیگری تاریخ را به سال ۲۰۲۳بازگرداند.

مقامات پاناما ابتدا در سال ۲۰۱۸ تلاش کردند این سرامیک ها را پس بگیرند، اما به گفته دولت، این تلاش ها برای بازگرداندن آنها ناموفق بود. رهبران این کشور – از جمله الیزابت وارد، سفیر پاناما در هلند – در سال جاری تلاش های خود را از سر گرفتند. وارد در دانشگاه لیدن، جایی که قطعات سفال در آنجا نگهداری می شود،گفته بود که مقامات دانشگاه هلند برای بازگرداندن مجموعه ابراز علاقه کرده اند.

سرامیک1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همانطور که سارا مورلند برای رویترز می نویسد، بازگرداندن به کشور بخشی از یک فشار گسترده تر برای “حفاظت از میراث فرهنگی پاناما و مبارزه با قاچاق غیرقانونی” است. مقامات پانامایی مدعی شدند که آنها همچنین منتظر بازگرداندن آثار تاریخی دیگری از کشورایتالیا هستند.

اریکا موینس، وزیر امور خارجه پاناما نیز در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «این بزرگترین بازگرداندن آثار باستان شناسی در تاریخ آمریکای مرکزی است.

بیلی آنانیا از Hyperallergic گزارش می دهد که محموله از هلند شامل کاسه ها، بشقاب ها، ظروف مخصوص دفن همراه مردگان و وسایل دیگر قبر بود. بسیاری از آنها بدون تزئین هستند، اما برخی دیگر دارای طرح های هندسی نقاشی شده با دست و شواهدی از مدل سازی گل هستند.

پاترها در ابتدا این قطعات را در هزاره اول پس از میلاد در منطقه Gran Coclé پاناما خلق کردند. کارشناسان تصور می کنند که شخصی این سرامیک ها را در زمان اعلام استقلال پاناما از کلمبیا در اوایل دهه ۱۹۰۰ کشف کرده است.

الکس گوردز، باستان شناس دانشگاه لیدن، به Hyperallergic می گوید که یک تاجر هلندی این سرامیک ها را از بازارهای پاناما در دهه های 1960و 1970 خریداری کرد. زمانی که تاجر در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد، آثار تاریخی را به موزه ملی قوم شناسی در لیدن اهدا کرد. اندکی بعد، باستان شناسان دانشگاه تصمیم گرفتند که این قطعات را به مقامات پانامایی عرضه کنند.

سرامک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بازگشت سرامیک پاناما،آخرین مورد از یک رشته تلاش برای بازگشت آثار تاریخی از سوی مؤسسات (از جمله اسمیتسونیان) در سراسر جهان است. همین ماه گذشته،موزه متروپولیتن آثار باستانی دزدیده شده را به نپال بازگرداند و موزه انجیل یک نسخه خطی انجیل را به یونان بازگرداند.

اوایل امسال، موزه روبین در نیویورک موافقت کرد که آثار مذهبی را به نپال بازگرداند،فرانسه ۱۵ اثر هنری غارت شده توسط نازی‌ها را به خانواده‌های یهودی پس داد، آلمان و اتریش بقایای اجدادی را به هاوایی بازگرداندند، و دانشگاه هاروارد پیپ خرس ایستاده را به رئیس قبیله پونکا،تام هاک تحویل داد.

مترجم:احسان محرابی

نویسنده:سارا کوتا

منبع نشریه کورِسپندنت

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *