“آژنگ نیوز”:گرسنگی و فقر غذایی در تاریخ یکی از عوامل شکل گیری جنگها در جهان است.دانشمندان شواهدی مبنی بر ناامنی غذایی که منجر به درگیری بین المللی در دو هزار سال پیش شده است، یافته اند.

شهر باستانی پالمیرا از زمانی که ویرانه های زیبای آن در قرن هفدهم توسط مسافران غربی “بازیابی” شد، تخیل عمومی را به خود جلب کرده است. افسانه‌ای‌ترین داستان پالمیرا باستان مربوط به ملکه زنوبیا است که بر شهری پر رونق در صحرای سوریه حکومت می‌کند که جرات به چالش کشیدن امپراتوری روم را داشت اما در نهایت شکست خورد. پادشاهی او تحت انقیاد بود و شهر به یک سکونتگاه کوچک بدون هیچ اهمیت گسترده ای تبدیل شد. این موضوع اخیراً تحت الشعاع رویدادهای فاجعه بار جنگ داخلی سوریه قرار گرفته است که باعث غارت محوطه باستانی و موزه و تخریب بسیاری از بناهای تاریخی شد.

010418 46 Palmyra Architrecture Art History - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بدتر شدن آب و هوا و افزایش جمعیت

اکنون، دانشمندان دانشگاه آرهوس و دانشگاه برگن، در یک کتاب در حال تدوین این روایت تاریخی در مورد ضربه نهایی را که صرفاً توسط حمله رومیان در سال ۲۷۲/۲۷۳ پس از میلاد به شهر وارد شد، زیر سوال می برند.

اکنون می‌توانیم ببینیم که امنیت غذایی، که همیشه دغدغه اصلی یک مرکز شهری بزرگ واقع در محیطی بسیار نامساعد است، با بدتر شدن آب و هوا و افزایش جمعیت شهر به تدریج کاهش یافت. دکتر ایزا رومانوفسکا، یکی از نویسندگان این کتاب، می‌گوید: دوران سلطنت زنوبیا و همسرش اودناتوس، که با تغییرات اجتماعی، نظامی‌سازی، تسخیر سریع سرزمین‌های همسایه و درگیری‌های شگرفی که منجر به نابودی پالمیرا شد، مشخص شد. مطالعه جدید

تلاش تیمی میان رشته ای داده های پیچیده را باز می کند

تیم تحقیقاتی میان رشته‌ای مناطق داخلی پالمیرا باستانی را بازسازی کرد – منطقه اطراف شهر که می‌توانست مواد غذایی اولیه را برای آن تامین کند – و از مدل‌های کاربری مدرنی که برای محیط‌های خشک و نیمه خشک توسعه داده شده‌اند برای برآورد حداکثر بهره‌وری زمین استفاده کردند. سپس آنها این مدل را با سوابق آب و هوایی موجود اجرا کردند تا تعیین کنند چه مقدار غذا می تواند در نقاط مختلف تاریخ پالمیرا تولید شود و با چه قابلیت اطمینانی. برای انجام این کار، باستان شناسان، مورخان باستان و دانشمندان علوم پیچیدگی با هم متحد شدند تا دانش محبوس شده در داده های غیر قابل نفوذ را آزاد کنند. نتایج نشان داد که تغییر آب و هوای طولانی‌مدت به سمت آب و هوای خشک‌تر و گرم‌تر باعث کاهش تدریجی محصول کشاورزی شد و به سطوحی رسید که به سختی برای تغذیه جمعیت در حال رشدُپالمیرا در اواسط قرن سوم کافی بود.

رویکرد جدید نوآورانه — زوایای جدید

پروفسور روبینا راجا، یکی از نویسندگان، رئیس باستان شناسی کلاسیک دانشگاه آرهوس و مدیر مرکز تعالی شبکه شهری (UrbNet) با بودجه DNRF، پروژه “اقتصاد دایره ای و پایداری شهری در دوران باستان” را که توسط بنیاد کارلسبرگ تامین شده است، رهبری می کند. می افزاید:

پالمیرا 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

“در حالی که مطالعات متعددی در مورد تاریخ، ترکیب اجتماعی و زیرساخت پالمیرا انجام شده است، به لطف رویکرد جدید نوآورانه است که می‌توانیم به تاریخ این شهر مهم و کل منطقه از زاویه‌ای کاملاً جدید نگاه کنیم. با ترکیب مدل‌سازی محاسباتی با طیف گسترده‌ای از داده‌های باستان‌شناسی پردازش شده توسط محققان علوم انسانی با دانش عمیق تاریخی، می‌توانیم اقتصاد دایره‌ای و پایداری و انعطاف‌پذیری بلندمدت آن را در نظر بگیریم.

یادگیری از گذشته کلیدی است

این مطالعه یک خط سیر تحقیقاتی شامل اسکریپت‌های رایانه‌ای و دستورالعمل‌های دقیق را ایجاد می‌کند که سایر محققان را قادر می‌سازد تا شهرهای باستانی دیگر را به همین نحو تجزیه و تحلیل کنند و تعیین کنند که امنیت غذایی چقدر و در چه شرایطی نقش کلیدی در شکل‌دهی مسیرهای تاریخی مردمان گذشته داشته است.

پروفسور روبینا راجا، می گوید: “این نوع مطالعه نشان می دهد که بسیاری از چالش هایی که جوامع امروزی ما با آن روبرو هستند در گذشته مشابه بوده اند. برخلاف آنچه اغلب تکرار می شود که انسان ها هرگز از تاریخ یاد نمی گیرند، ما می توانیم و باید از گذشته درس بگیریم.”

مترجم:علی محرابی

منابع

تاریخچه مفصل این موضوع در دانشگاه برگن موجود است .یکی از نویسندگان این مطالعه، Eivind Heldaas Seland.

مرجع مجله:

جوآن کمپمانی جیمنز، ایزا رومانوفسکا، روبینا راجا، ایویند اچ. سلند. امنیت غذایی در پالمیرا رومی (سوریه) در پرتو شواهد دیرینه اقلیم شناسی و پیامدهای تاریخی آن. PLOS ONE، 2022; 17 (9): e0273241 DOI: 10.1371/journal.pone.0273241

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *