“آژنگ نیوز”:عادتهای احمقانه در تاریخ قوم مایا رواج داشته است. زیبایی مایا در تمدن مایاها مانند سایر تمدن ها یک ایده انتقادی بود. مایاها، درست مانند مردم امروزی، زیبایی شخصی را دوست داشتند، و حاضر بودند ثروت خود را خرج کنند و دردهای زیادی را برای رسیدن به ظاهری عالی تحمل کنند. با این حال، آنچه آنها فکر می کردند زیبا بود از برخی جهات با آنچه که امروزه مردم دوست داشتنی می دانند متفاوت است. در اینجا برخی از تفاوت های دیگر هم اشاره می شود.

مایاها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مایاها یام کاکس، خدای ذرت را می پرستیدند و به دنبال ایده زیبایی دنبال ایجاد شباهت برای خودشان  به این خدا می گشتند. وقتی خوشه ذرت در بالا باریک می شود، مایاها نیز سر کشیده را جذاب می یافتند. در فرآیندی به نام ترپنینگ، والدین مایا جمجمه نرم نوزاد تازه متولد شده را صاف میکردند تا پیشانی آن به سمت بالا و عقب شیبدار شود. دو تخته با زاویه به سر نوزاد یک روزه وصل شده بود تا به پیشانی فشار بیاورد. والدین مایا فشار تخته ها را طی چند روز افزایش میدادند تا اینکه پیشانی نوزاد شیب دار میشد و سرش دراز میشد. کارشناسان زمانی فکر می کردند که این تغییر شکل محدود به اشراف است، اما شواهد بعدی نشان داد که۹۰ درصد جمجمه های مایا دراز بودند. پیشانی شیب دار نشانه مایا بودن بود

مایا چشم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چشم چپ زیباست!

آنها برای افراد داری چشم چپ احترام زیادی قائل بودند. برای ایجاد این عارضه، والدین تکه‌ای نخ را با سنگ یا توپ رزین بین چشم‌های نوزاد آویزان می‌کردند که باعث می‌شد چشم‌هایشان روی آن متمرکز شود و در نهایت باعث چرخش چشم‌ها به داخل می‌شد. این رسم هنوز هم از سوی برخی امروزه انجام می شود!مایاها معتقدبودند که چشم های ضربدری از نظر فیزیکی جذاب هستند.

عمل جراحی بینی!

بینی کاملاً مناسب برای مایاها، به شکل، نسبتاً بزرگ و شبیه به  منقاری برجسته بود. از آثار هنری آنها، ما می توانیم ببینیم که بسیاری از مایاها نمای رومی کاملی مانند یک پروبوسیس بزرگ و منقاری داشتند. اگر طبیعت بینی ایده آل را فراهم نمی کرد، بسیاری از مایاها به یک روش مصنوعی متحرک متوسل میشدند تا شکل قلاب مناسبی به بینی خود بدهند.

مایا دندان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دندان نوک تیز

دندان های نوک تیز برای مایاها دندان های زیبایی بودند و آنها دندان های خود را به منظور تیز شدنشان با سوهان می تراشیدند. شاید آنها فکر می کردند که دندان های نوک تیز شبیه دانه های ذرت روی بلال هستند. البته مایاهای ثروتمند دندانهایشان دارای سنگ‌های قیمتی مانند یشم یا فیروزه بودند .آنها  روی دندان‌های جلویی‌شان را سوراخ می‌کردند.

مایاهابه سوراخ کردن دندانهایشان بسنده نمیکردند!بلکه آنان گوش، لب و بینی اشان را نیزسوراخ میکردند. مردان و زنان هر دو از گوشواره و جواهراتی برای قرار دادن بر روی لب و بینی استفاده می کردند.از آنجایی که طلا اغلب در قلمرو مایا یافت نمی شد،ازجواهرات و سنگ های قیمتی عمدتاً برای آرایش سرو کله استفاده می شد. البته یشم و دیگر سنگ های سبز نیزمورد توجه ویژه قرار داشتند.

عکس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین مردان و زنان مایا از رنگ بدن در طرح ها و رنگ های ثابت استفاده می کردند. مردان مجرد خود را سیاه می کردند، جادوگران نیز از آبی استفاده می کردند .البته غالبا مردان و زنان هر دو رنگ قرمز را ترجیح می دادند. جنگجویان نوارهایی از رنگ قرمز و سیاه را به صورت متناوب مورد استفاده قرار می دادند.در میان آنها  خالکوبی  هم بسیارمحبوب بود، اما روند خالکوبی دردناک بود و اغلب باعث عفونت می شد. یک هنرمند خالکوبی طرح را روی یک مرد یا زن مایا نقاشی می‌کرد. بنابراین خالکوبی های مایا نشانه های شجاعت شخصی بود.

ترجمه:احسان محرابی

گروه ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *