آژنگ نیوز: میرزا مهدی‌خان عکاسی یا میرزا مهدی خان پلکوهی که از او به عنوان عکاس میرزاکوچک خان نیز یاد می‌شود، یکی از عکاسان پیشگام در گیلان است که بر اساس اسناد و منابع تاریخی  می‌توان  وی را از بانیان صنعت عکاسی گیلان نامید. او متولد  ۱۲۵۱  خورشیدی در رشت و فرزند محمدصادق پلکوهی و ام‌اسلمه بود که در تاریخ بیستم خرداد هزارو سیصدو بیست و دو نیز در اثر کهولت سن درگذشت.

 یحیی ذکاء درباره‌‍‌ی میرزا مهدی‌خان می‌نویسد: «او مردی شریف و از عکاسان قدیمی گیلانی بود که عکس‌های فراوانی از رخدادهای جنگل و میرزاکوچک‌خان و یارانش برداشته که این عکس‌ها در دست خاندان‌های گیلانی باقی است».

عکاس میرزا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ایرج افشار نیز در کتاب گنجینه‌ی عکس‌های ایران، میرزامهدی‌خان را تنها عکاسی معرفی می‌کند که در رشت عکاسخانه داشته است. عکاسخانه و خانه‌ی میرزامهدی‌خان عکاسی در مقابل مسجد صالح‌آباد، روبروی دکان مشهدی کاس‌آقا، دوست باوفا و یکی از یاران میرزاکوچک قرار داشت. آن‌گونه که خواهر زادش کریم کشاورز در کتاب یادگارنامه فخرایی نوشته است، میرزامهدی‌خان برای یاد گرفتن عکاسی و خریدن دوربین به تفلیس رفته بود. او از دوستان میرزاحسین خان کسمایی (شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه گیلانی) و برادرش محمدخان کسمایی (نقاش برجسته‌ی گیلانی) بود. به گفته‌ی کشاورز، دوربینی که میرزا مهدی‌خان از تفلیس خریداری نموده بود در زمانه‌ی خود بسیار دقیق و معروف بوده و لنز ابژکتیو هیجده در بیست و چهار داشته است.

میرزامهدی‌خان ظاهری آراسته داشت و از آن‌جا که سیبیلی چخماخی شبیه به روس‌ها یا فرنگی داشت و دارای فکل بوده و کراوات می‌زد و ردنگت می‌پوشید به «مهدی ارس» معروف بود. میرزا مهدی‌خان عموما در زیر عکس‌های چاپ‌شده در عکاسخانه‌ی خود، عنوان «عکاسخانه‌ی میرزامهدی‌خان» را درج می‌نمود.

گزارش از: الهام کیانپور

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *