“آژنگ نیوز”:نان غذای اصلی بشر برای از ۳۰ هزار سال پیش است. شواهد باستان شناسی در خصوص  آرد؛از آن زمان وجود دارد که احتمالاً به نان فطیر تبدیل می شد.غلات و نان در دوران نوسنگی، در حدود ۱۰ هزار  سال پیش، زمانی که گندم و جو برخی از اولین گیاهانی بودند که در منطقه موسوم به “هلال حاصلخیز”، منطقه بین النهرین و نزدیک نیل اهلی شدند، به غذای اصلی تبدیل شدند.

اولین نان در دوران نوسنگی،احتمالاً از دانه‌های درشت خرد شده و مخلوط با آب ساخته شد و خمیر حاصل احتمالاً روی سنگ‌های داغ گذاشته شده و با پوشاندن خاکستر داغ پخته شده است. ظاهراً مصری ها دریافتند که اجازه دادن به خمیر گندم تخمیر و در نتیجه تشکیل گازها، نان سبک و منبسط شده ای تولید می کند و آنها همچنین کوره های پخت را ایجاد می کنند.

نان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 درسایر نقاط جهان به طور مستقل غلات دیگری مانند برنج در شرق آسیا، ذرت در قاره آمریکا و سورگوم در جنوب صحرای آفریقا را اهلی کردند، از آنها نان تهیه کردند و اساس سیستم های کشاورزی جایگزین را تشکیل دادند. محصولات غلات به جوامع کشاورزی این امکان را می داد که جمعیت های بسیار بیشتری را نسبت به آنچه که قبلا امکان پذیر بود حفظ کنند که به مرور زمان منجر به ظهور دولت های متمدن شد. نان مخمر نیز در دوران ماقبل تاریخ ظاهر شد. روش های اولیه مایه خمیر شدن با تکه ای از خمیر روز قبل انجام می شد که به عنوان پیش غذای خمیر ترش عمل می کرد. اجاق‌های مستقلی که می‌توانستند از قبل گرم شوند، با دری برای دسترسی، برای اولین بار در یونان باستان ظاهر شدند. حتی در زمان‌های قدیم، انواع نان‌ها وجود داشت: کیک‌های سرخ‌شده، نان عسلی و روغنی، نان‌های قارچی شکل که با دانه‌های کنجد پوشانده شده بودند و غذای نظامی رول‌هایی که روی تنور ​​پخته می‌شدند. در قرن پنجم قبل از میلاد در آتن، نان در نانوایی ها و همچنین در خانه تهیه می شد. نانوایان یونانی در قرن دوم قبل از میلاد در روم ظاهر شدند.

در اروپای قرون وسطی، نان مانند همیشه به عنوان غذای اصلی استفاده می شد، اما نقش ویژه ای نیز داشت. به عنوان بخشی از سرویس میز استفاده می شد. یک تکه نان کهنه تقریباً ۱۵ سانتی متر در ۱۰ سانتی متر است که به عنوان یک بشقاب جاذب در زیر غذایی که خورده می شد سرو می شد. در پایان غذا، ظرف  را می خوردند،یا  به فقرا می دادند یا به سگ ها میدادند که بخورند.همچنین یک تئورنیز وجود داشت برای  اینکه پیتزا از نان ترنچر بپزند.در قرن پانزدهم بشقابهای ساخته شده از چوب به تدریج جایگزین بشقابهای تولید شده ازانواع نان شدند.

نان3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با صنعتی شدن، نان سازی نیز پیشرفت کرده است. آسیاب هایی که آرد می ساختند و با باد و آب کار می کردند شروع به کار بوسیله روی بخار و گاز کردند و سنگ های آسیاب شده گندم با رول های سرامیکی و فولادی جایگزین شدند. اتو فردریک روهوددر در سال ۱۹۱۲میلادی دستگاهی را اختراع کرد که نان برش خورده را درست می کرد و در سال ۱۹۲۸ شروع به استفاده از آن کرد. در سال ۱۹۶۱ فرآیند تولید نان توسعه یافت. در این فرایند از کار مکانیکی شدید خمیر برای کاهش دوره تخمیر استفاده شد. این فرآیند زمان تولید نان را کوتاه کرد اما به قیمت طعم و مزه و و میزان مغذی بودن آن شد. همچنین از افزودنی های شیمیایی استفاده می شود که زمان اختلاط را تسریع کرده و زمان تخمیر را کاهش می دهد. نان سفید برای مدت طولانی نان ترجیحی ثروتمندان بود در حالی که فقرا نان تیره می خوردند. در اواخر قرن بیستم، این ایده تغییر کرد زیرا نان سفید ارزش غذایی کمتری نسبت به تیره دارد. نان‌سازهای داخلی که فرآیند تولید نان در خانه را خود انجام میدهند ، در ۱۰ سال گذشته بسیار محبوب شده‌اند.

نان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هم اینک تخمین زده می شود که ۶۰درصد از جمعیت جهان روزانه نان می خورند. ۹ ثانیه طول می کشد تا کمباین به اندازه ای گندم برداشت کند تا حدود ۷۰ قرص نان درست شود. هر آمریکایی به طور متوسط ​​۲۷ کیلوگرم نان در سال مصرف می کند. توستر در واقع قبل از برش نان اختراع شد. مصریان اولیه فرزندان خود را با نان و نوشیدنی برای ناهار به مدرسه می فرستادند. آمریکایی ها هر روز تقریباً ۱۰۰ هکتار پیتزا یا ۳۵۰ برش در یک ثانیه می خورند.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *