“آژنگ نیوز”:مطالعه کتاب کاغذی هنوز رایج است؟! البته امروزه برخی درمورد نشانه های افزایش تمایل به مطالعه کتابهای دیجیتال مسایلی را مطرح میکنند.مثلا برخی به عنوان برتری کتاب دیجیتال؛ استدلال میکنند که تعداد زیادی کتاب دیجیتال، در یک کوله پشتی قرار میگیردو یا کتابهای دیجیتال اغلب از کتابهای کاغذی ارزانتر هستند.بنابر این دوره مطالعه کتابهای کاغذی گذشته است.اما پژوهشهای بین المللی جدید نشان می دهد که کتاب های فیزیکی و کاغذی ممکن است برای تربیت کودکان و برای اینکه آنان در آینده به خوانندگان حرفه ای کتاب تبدیل شوند،مهم باشند.

یک مطالعه که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در تقریباً ۳۰ کشور صورت گرفته؛نشان میدهد،نوجوانانی که می‌گویند اغلب کتاب‌های کاغذی می‌خوانند،در آزمون خواندن سال ۲۰۲۰میلادی (که ازنوجوانان ۱۵ ساله گرفته شده بود) در مقایسه با نوجوانانی که گفتند به ندرت یا هرگزکتابهای کاغذی نمی‌خوانند،به طور قابل‌توجهی امتیاز بیشتری کسب کردند.بر اساس این مطالعه که درمیان دانش‌آموزان با پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی مشابه، صورت گرفته بود؛کسانی که کتاب‌ها را در قالب کاغذی مطالعه می‌کردند،در برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان، معروف به PISA، ۴۹ امتیاز بیشتر کسب کردند.معنای واضح بدست آوردن این امتیاز معادل بودنش با تقریباً ۲.۵ سال یادگیری است.در مقایسه،دانش‌آموزانی که بیشتر به خواندن کتاب روی دستگاه‌های دیجیتال تمایل داشتند،تنها ۱۵ امتیاز بالاتر از دانش‌آموزانی که به ندرت مطالعه می‌کردند،کسب کردند.یعنی ارزش مطالعه گروه دوم معادل کمتر از یک سال ارزش یادگیری بود.

به عبارت دیگر،برخلاف تصورات مرسوم،اگرچه همه مدل خواندن خوب است،اما خواندن روی کاغذ با نتایج موفقیت بسیار عالی مرتبط است.

البته از این مطالعه نمی توان نتیجه گرفت که آیا کتاب های کاغذی دلیل اصلی تبدیل شدن دانش آموزان به خوانندگان بهتر است یا خیر.ولی میتوان چنین برداشت کرد که ممکن است خوانندگان حرفه ای تر،کتاب کاغذی را ترجیح دهند والبته همین گروه،اگر هم مجبور به خواندن روی صفحه نمایش شوند،به همان خوبی مطالعه خواهند کرد.

یک نتیجه دیگراین ارزیابی آن بود که کتابخوان های کاغذی،به سؤالات بیشتری در آزمون پاسخ درست می دهند؛ تا کتابخوان های دیجیتال!

کتاب کاغذی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته خوانندگان حرفه ای که نمرات بالاتری درآزمون خواندن PISA داشتند،در خانه هم روی صفحه نمایش مطالعه می کردند،اما بیشترتمایل داشتند،از دستگاه های خود برای جمع آوری اطلاعات متفرقه:مانند خواندن اخبار یا مرور اینترنت برای کارهای تحصیلی استفاده کنند.وقتی این خوانندگان قوی می خواستند کتابی بخوانند،ترجیح می دادند در قالب کاغذی بخوانند یا زمان مطالعه خود را بین کاغذ و دستگاه های دیجیتال متعادل کنند.

بر اساس همین گزارش روشن شده بود که کتاب‌های دیجیتال درمیان دانش‌آموزان در برخی مناطق آسیا بسیار محبوب شده‌اند،اما دانش‌آموزانی که کتاب‌های کاغذی می‌خوانند،حتی در فرهنگ‌هایی که خواندن دیجیتالی رایج است،عملکرد بهتری دارند.بیش از ۴۰ درصد از دانش‌آموزان درهنگ‌کنگ،اندونزی،مالزی،تایوان وتایلند گزارش دادند که بیشتر کتاب‌ها را در دستگاه‌های دیجیتال می‌خوانند. با این حال،در هنگ کنگ، مالزی و تایوان، دانش‌آموزانی که کتاب‌ها را بیشتر روی کاغذ می‌خوانند یا در هر دو قالب مطالعه می‌کنند، نسبت به کسانی که عمدتاً کتاب‌های دیجیتالی می‌خوانند،امتیاز بیشتری کسب کردند.البته در این میان تایلند و اندونزی هر دو استثنا بودند. زیرا خوانندگان کتاب دیجیتال بهتر عمل کردند.

درهمین نظرسنجی‌،ازدانش‌آموزان خواسته شد تعداد کتاب‌های موجود در خانه‌هایشان را تخمین بزنند.دانش‌آموزان ثروتمند و فقیر به طور یکسان در ۱۸ سال گذشته،وجود کتاب‌های کمتری را در خانه هایشان گزارش کرده‌اند،اما شکاف کتاب بین این دو گروه به‌طور مداوم زیاد بود.بدین معنی که  دانش‌آموزان ثروتمندتر تعداد کتابهایشان دو برابر تعداد کتاب‌های مردم  فقیرتر بود.درنهایت این تحقیق نشان داده که وجودکتاب‌های بیشتردرخانه،به بچه‌ها انگیزه می‌دهد که بیشتربخوانند وهمچنین خوانندگان مشتاق،کتاب‌های بیشتری می‌خرند.

مترجم: احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *